نقاشی های 1700 ساله در شهر تاریخی گور از چه حکایت دارد؟
فراجا: کارهای باستان شناسان در شهر تاریخی گور فیروزآباد موجب خواهد شد نقاشی هایی که اخیراً پیدا شده اند، رخ نشان دهند و غبار از روی آنها پاک شود.
به گزارش فراجا به نقل از مهر، شهر «گور» فیروزآباد که به آن اردشیرخوره یا فیروزآباد قدیم هم می گویند محلی باستانی در شهرستان فیروزآباد، استان فارس است که اوایل قرن سوم میلادی به دستور اردشیر بابکان بنیاد شد. طرح و الگوی این شهر دایره ای شکل و نخستین شهر دایره ای جهان لقب گرفته است که به قطر دو کیلومتر دارای چهار دروازه اصلی بوده و بناهای حکومتی و محل اقامت درباریان در آن قرار داشته است. شهر گور باستانی حالا متروک مانده و کمتر گردشگری از شیراز راهی این شهر در فیروزآباد می شود. چون خیلی شناخته شده نیست و جستجوهای باستانی گاه و بیگاه هم نتوانسته اهمیت این شهر را تبیین کند. یکی از اتفاقات جالب توجه در این شهر تاریخی نقاشی هایی به دیرینگی بالاتر از ۱۷۰۰ سال بود که در گستره آرامگاهی شهر گور پیدا شد. این نقاشی ها که در بستر گچی قرار دارند از سمت راست به ترتیب، نقش مرد جوانی را نشان میدهد که به سبب از میان رفتن نیمی از نقش و پایین تنه، وضعیت قرارگیری آن روشن نیست، فرم طراحی آن به گونه تمام تنه از روبه روست ولی چهره بصورت نیم رخ نقاشی شده است. سمت چپ این نقش و چسبیده به آن، نقش زنی دیده می شود که با همان سبک نقش کناری اجرا شده با تغییر در رنگ لباس و روی زمینه قرمز که چیزی همانند به بره روی دستان او جای دارد. این نقش داخل یک کادر مستطیل با زمینه سبز روشن جای گرفته است و یک کادر دیگر به فاصله پنج سانتی متری در سمت چپ آن و کامل موازی با کادر کناری وجود دارد که با زمینه صورتی دو نقش انسانی در آن ترسیم شده است که از نظر سبک اجرا بطورکامل همانند نقاشی های سمت راستی هستند. افشین ابراهیمی معاون میراث فرهنگی استان فارس که مدتی مدیریت پایگاه های جهانی هم بر عهده داشت و در سال ۸۶ مدیر پایگاه شهر گور بوده درباره ی جستجوهای باستانی در این شهر و شرایط صیانت از این نقاشی ها می گوید: در شهر گور یک ترانشه آرامگاهی هست که سال ۸۴ خانم دکتر لیلی نیاکان آنرا کاوش کرد. سپس برای صیانت از نقاشی های این گور نامه ای به پژوهشگاه ارسال شد تا تیم حفاظت راهی منطقه شود و من هم عضو این گروه بودم که در سال ۸۵ نقاشی ها را حفاظت و تثبیت کردیم. این گورها شامل دو تابوت هست و آثار نقاشی دارد. کف اثر نقاشی هندسی هست و روی بدنه ها تصویر این نقاشی ها قرار دارد. ابراهیمی از پاکسازی نقاشی ها خبر می دهد و می گوید: نقاشی ها را پاکسازی و تثبیت کردیم. حتی در جاهایی نقاشی های جدید پیدا شد. چون در آن زمان تعدادشان کمتر بود و زیر رسوبات بودند و در این پاکسازی بیشتر مشخص شدند. علاوه بر حفاظت و تثبیت نقاشی های پیشین، نقاشی های جدید هم استواری بخشی و تثبیت کردیم و دورتادور ترانشه را کاهگل کردیم تا ریزش نکند. مرحله بعدی ساماندهی است که مقرر است آن سقف فلزی به روز شود و دور ترانشه یک حفاظت شفاف قرار بگیرد (البته نه حفاظ شیشه ای الزاماً).
یک حفاظ شیشه ای هم دور نقاشی ها قرار می گیرد با ارتفاع بیشتر، سقف هم خوش سیما می شود. بخش کوچکی از کفه هم با چوب مفروش می شود که محققان روی آثار حرکت نکنند البته کل این اقدامات یک ایده است که باید تبدیل به طرح شود. این طرح باید به شورای فنی استان و وزارتخانه برود و در صورت تصویب اجرا شود. در کنار آن یک پایگاه معرفی برای مردم قرار می گیرد، که بدانند این نقاشی ها متعلق به کیست، چه کسانی کاوش کردند، چه کسانی مرمت کردند. وی اظهار داشت: جستجوهای جدید باید در بنای تخت نشین شهر گور صورت گیرد. متأسفانه از سال ۸۴ به بعد کاوشی در شهر گور انجام نشده است. یک جای محدودی ژئو فیزیک شده اما کاوش نشده است. تخت نشین شهر گور که خانم نیاکان حدس می زنند آتشکده یا نیایش گاه باشد یا تخت نشین خیلی نفیس است. اما اوضاع خوبی ندارد. سنگ ها پراکنده شده اند و نیازمند کاوش و ساماندهی هستند تا شأن واقعی خودرا بیابد. وزیر میراث فرهنگی در سفرش به استان فارس فرمان داد طرحی برای ادامه کاوش دیرینه شناسی تهیه شده و بعد از تأیید پژوهشگاه میراث فرهنگی شروع به کار کند. منار و تخت نشین و نقاشی ها در اولویت هستند. وی ادامه می دهد: تمام زمینهای شهر گور متعلق به مردم است و نقشه و سند دارند. سقف حفاظتی بر روی این گورها که در زمان خودش کار مهمی بود و همان اقدام سبب حفاظت آثار تا کنون شده است.
منبع: فراجا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب