فراجا گردشگری
میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛

نشست پر بحث درباره ی موزه ها

نشست پر بحث درباره ی موزه ها فراجا: اتمام حجت با دستگاههای دولتی، لغو جشن های هفته گردشگری، تعطیلی کاخ سعدآباد، افتتاح چند پروژه گردشگری، برگزاری شورای راهبردی میراث همچون خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.


خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته که همزمان با هفته گردشگری بود؛ ۶ پروژه گردشگری بصورت نمادین راه اندازی شد. در هفته گردشگری در مجموع ۱۶۸ پروژه از انواع مصادیق گردشگری با مجموع حجم سرمایه گذاری بالاتر از ده هزار میلیارد تومان راه اندازی شد.
سفره خانه سنتی در استان آذربایجان غربی، رستوران سنتی در بوشهر، هتل سنتی در تهران، اقامتگاه سنتی در فارس، هتل در گیلان، مجتمع گردشگری در یزد و…، همچون این پروژه ها بود. با شروع به کار این پروژه ها در مجموع حدود ۷۱۲ هزار متر مربع به فضاهای موجود گردشگری اضافه و برای تعداد ۲۲۷۶ نفر بصورت مستقیم اشتغال ایجاد خواهدنمود. تعداد ۱۶۵۱ اتاق به همراه ۴۴۵۵ تخت نیز به ظرفیت اقامتی موجود اضافه خواهد شد. این پروژه ها شامل ۲۹ باب هتل و هتل آپارتمان ۷۰ باب اقامتگاه بوم گردی و سنتی و ۶۹ مورد از سایر عناوین تأسیسات گردشگریست. هم اکنون تعداد ۲۷۰۰ پروژه انواع مصادیق تأسیسات گردشگری با مجموع حجم سرمایه گذاری حدود ۵۷۰ هزار میلیارد تومان در سطح کشور در دست راه اندازی است که ظرفیت اقامتی این پروژه ها شامل تعداد بالاتر از ۱۰۶ هزار اتاق و اشتغال زایی بالاتر از ۱۰۱ هزار نفر بصورت مستقیم است. مشکل واگذاری زمینهای گردشگری به سرمایه گذاران حل شد در حاشیه افتتاح پروژه های گردشگری؛ علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور بیان کرد: نوع نگاه مدیریتی وزارتخانه و وزیر به حوزه گردشگری استفاده از ظرفیت تمامی دستگاه های دولتی برای پشتیبانی از سرمایه گذاری و تشویق سرمایه گذاران برای ورود به حوزه گردشگریست. وی به اولویت بندی دستگاه های در رابطه با پشتیبانی از سرمایه گذاری اشاره نمود و اضافه کرد: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درحال برگزاری جلسه با مسئولان و دستگاه های مرتبط بمنظور رفع چالش های سرمایه گذاری در عرصه گردشگریست. شالبافیان با اشاره به مشکلات بین دستگاهی افزود: قانون تنظیم قسمتی از مقررات مالی دولت برای واگذاری زمینهای گردشگری ابلاغ گردیده بود اما شیوه واگذاری مبهم بود و بخش خصوصی امکان استفاده از این فرصت را نداشت. با پیگیری های انجام شده چهار ماه قبل تفاهمنامه ای به امضا رسید و هفته قبل موافقت اصولی نخستین پروژه با محوریت واگذاری زمین از این محل در استان کرمان صادر شد. وی نحوه تعیین پیشرفت فیزیکی طرح های گردشگری را یکی از چالش های اصلی سرمایه گذاران با وزارت جهاد کشاورزی عنوان نمود و افزود: خوشبختانه این مساله نیز با نگاهی که حوزه سرمایه گذاری وجود دارد تدوین و ابلاغ گردید. لغو برنامه های هفته گردشگری به علت شهادت حسن نصرالله در این هفته در پی شهادت دبیرکل حزب الله لبنان آن دسته از برنامه های هفته گردشگری که همراه با جشن بود، حذف شد و تنها برنامه هایی انجام شد و یا تاسیساتی راه اندازی شد که جنبه تخصصی داشته یا خالی از برنامه های موسیقایی و تفریحی بوده است. در این بین تنها تعدادی از برنامه های تخصصی در عرصه گردشگری اجرا شد.
وجود ۳۰ هتل ۴ و ۵ ستاره در تهران این هفته مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران اظهار داشت: تهران ۳۰ هتل ۴ و ۵ ستاره دارد. پرهام جانفشان عراقی مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران اظهار داشت: وزارت میراث فرهنگی در پروژه هتل سنتی که امروز آنرا افتتاح خواهیم کرد؛ هم میراث فرهنگی دارد هم هنرهای سنتی. امروز ۵۰ پروژه بالای ۸۰ درصد داریم که اگر به آنها اعتبار داده شود به زودی افتتاح خواهند شد. وی اظهار داشت: می توانیم تا سال دیگر دو هتل ۴ و ۵ ستاره را افتتاح نماییم. قبل از این تهران ۲۰ هتل ۴ و ۵ ستاره داشت ولی الان ۳۰ هتل ۴ و ۵ ستاره دارد. تهران به عنوان پایتخت باید هتل ۵ ستاره زیادی داشته باشد. فرماندار تهران هم اظهار داشت: تهران ۱۳ میلیونی امروز مقصد گردشگریست نگاه هویتی که میراث در همه کارهای خودش به خرج می دهد؛ سرانه های شهر تهران را تغییر خواهد داد.
کاخ سعدآباد روز دوشنبه تعطیل شد این دفعه هم کاخ سعدآباد در روز دوشنبه نهم مهر ماه به علت میزبانی از میهمانان ریاست جمهوری تعطیل شد. مجموعه کاخ سعدآباد به علت میزبانی از میهمانان نهاد ریاست جمهوری در روز نهم مهر ماه تعطیل شد و بازدیدکنندگان امکان حضور در این مکان تاریخی و گردشگری را نداشت. این کاخ یکی از با اهمیت ترین کاخ های تهران است که بازدید از آن در اولویت های توریستهای داخلی و خارجی قرار دارد. این کاخ هر چند روز یک دفعه به علت میزبانی از میهمانان ریاست جمهوری تعطیل می شود.
ایجاد پایگاه جهانی صنایع دستی در ریسباف در این هفته مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان اظهار داشت: مجوز ایجاد پایگاه جهانی صنایع دستی در ریسباف از طرف شورای جهانی گردشگری صادر گردیده است.
امیر کرم زاده بیان کرد: گذر کمر زرین نقطه بسیار باارزش تاریخی برای مردم شهر اصفهان است درحقیقت این گذر هویت شهر اصفهان بشمار می رود و به همین جهت اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان تاکید دارد این گذر تبدیل به سایت موزه شود، منتهی شهرداری اصفهان باید برای این امر طرح بیاورد. اما متأسفانه شهرداری دراین زمینه مقداری کند پیش می رود.
وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان برای کاوش گذر کمر زرین قراردادی با پژوهشگاه میراث فرهنگی انعقاد کرده است برای اینکه تنها بخش وزارت میراث فرهنگی که اجازه کاوش مناطق باستانی دارد پژوهشکده میراث فرهنگی است و حتی اداره کل میراث فرهنگی اجازه کاوش ندارد خوشبختانه کاوش گذر کمرزرین به پایان رسیده است. و باید شهرداری اصفهان طرحی مناسب برای تبدیل شدن این گذر به سایت موزه عرضه نماید.
مرکز تجاری کنار گذرکمرزرین عامل مهم در سایت موزه نشدن این گذر تاکنون
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اشاره کرد: شهرداری طرحی برای ایجاد سایت موزه ارائه داد منتهی طرح ارائه شده دارای ایرادتی بوده که اداره کل میراث فرهنگی به شهرداری مهلت داد تا ایرادات طرح را طی بازه زمانی مشخص رفع کند منتهی مرکز تجاری که در کنار گذر کمرزرین ایجادشده است موجب مشکلاتی در ایجاد سایت موزه شدن این گذر دارد و دادستانی در این زمینه ورود پیدا کرد منتهی مدیریت شهری در بسیاری از جاها همچون گذرکمرزرین باید کار انجام دهد یعنی این که همه کارها را به عهده میراث بگذارند اشتباه است و گذر کمرزرین یک پروژه مدیریت شهری است.
سند مالکیت کاروانسرای سمنان به نام وزارت میراث فرهنگی صادر شد در این هفته اعلام گردید که رییس قوه قضائیه دستور انتقال مالکیت کاروانسرای سمنان به وزارت میراث فرهنگی را صادر کرد. حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای رییس قوه قضائیه در جلسه سفر به استان سمنان با اشاره به موضوع زندان سابق مرکزی سمنان و واگذاری آن به وزارت میراث فرهنگی برای تبدیل به مرکز فرهنگی و کاروانسرا، اظهار داشت: قوه قضائیه به مسئولیت های خود در قبال انتقال زندان مرکزی سمنان به خارج از شهر و واگذاری مالکیت مکان این زندان به متولی دولتی مربوطه برای تبدیل به کاروانسرا و مرکز فرهنگی عمل کرد، اما متولیان مربوطه به تعهدات خود عمل نکرده و نتیجتاً مجدداً مالکیت مکان مزبور، به قوه قضائیه واگذار شد؛ در همین جهت به رییس کل دادگستری استان دستور می دهم که در سریعترین زمان نسبت به انتقال مالکیت کاروانسرای سمنان (مکان زندان سابق) به وزارت میراث فرهنگی مبادرت ورزد.
روند ارزیابی پایه صادراتی محصولات صنایع دستی ادامه دارد از حوزه صنایع دستی هم اعلام گردید که مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری سازی معاونت صنایع دستی کشور از ادامه روند ارزیابی پایه صادراتی محصولات صنایع دستی آگاهی داد. فرزاد اوجانی با اعلان اینکه روند ارزیابی پایه صادراتی محصولات صنایع دستی ادامه دارد، اظهار داشت: در امتداد ضرورت احصای آمار دقیق صادرات و در مرحله دوم ارزیابی ارزش پایه صادراتی محصولات صنایع دستی، برخی از محصولات همچون سازهای سنتی و مصنوعات تولید شده از مس و برنج با همکاری اداره کل بازاریابی و تجاری سازی، ادارات کل تابعه در استانها و پژوهشکده هنرهای سنتی و با مساعدت دفتر ارزش گمرک جمهوری اسلامی ایران مورد ارزیابی قرار گرفت. مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری سازی معاونت صنایع دستی کشور با اعلان اینکه ارزش پایه ۱۷ محصول در بخش ارزش کالای صادراتی سامانه گمرک درج شده است، اشاره کرد: این پروسه در فاز اول با ارزش پایه ۳۷ محصول شروع و مشمول اقلامی همچون انواع گلیم، نساجی سنتی، مصنوعات چرم و محصولات چوبی تعیین شده بود. وی تصریح کرد: قبلاً از بازبینی ارزش پایه صادراتی محصولات صنایع دستی خبر دادیم و گفتیم که در امتداد ضرورت احصای آمار دقیق صادرات اقلام، بعد از حدود یک دهه، ارزش پایه صادراتی محصولات صنایع دستی مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت.
اتمام حجت با نهادهای عمومی و دولتی درباره ی ثبت آثارموزه ای در «جام» در ایام پایانی این هفته؛ اداره کل موزه های وزارت میراث فرهنگی در نشستی با نمایندگان موزه های دستگاه های دولتی و عمومی اتمام حجت کرد که در صورت عدم ثبت اطلاعات آثار در سامانه جام، گزارش ترک فعل داده می شود. اداره کل موزه های کشور در نشستی با نمایندگان و رؤسای موزه های نهادهای دولتی و عمومی که امروز در موزه هنرهای معاصر انجام شد چند دستورکار را جهت بررسی بیان کرد که یکی از آنها درباره ی ثبت اطلاعات آثار موزه ای این دستگاهها در سامانه جام بود این بحث چالش برانگیز، ارائه گزارش درباره ی موضوعات دیگر نشست را به زمان دیگری موکول کرد. در حقیقت وزارت میراث فرهنگی به عنوان متولی موزه ها در کشور موظف است تا در سامانه جامع اموال فرهنگی تاریخی «جام» اشیای موزه ای در اختیار موزه های تحت پوشش خود و سایر دستگاهها را ثبت کند در این جهت دستگاه هایی که موزه در اختیار دارند نیز باید اطلاعات آثار فرهنگی تاریخی و هنری خودرا در این سامانه ثبت کنند. اما آن طور که در این جلسه عنوان شد، بسیاری از دستگاهها درباره ی این مساله کم کاری می کنند از طرفی وزارت میراث فرهنگی از طرف نهادهای قضائی موظف است تا گزارشی را درباره ی روند ثبت اموال در سامانه جام و عملکرد دستگاه های دولتی و عمومی در این جهت ارائه کند تا اگر دستگاهی ترک فعل کرده، با آن برخورد شود. به این علت نشست شورای هماهنگی امور موزه ها با حضور نمایندگان دستگاه های اجرائی دولتی و نهادهای عمومی انجام شد و هر کدام گزارشی ارائه کردند. در این جلسه هادی میرزایی مدیرکل امور موزه های کشور اظهار داشت: ثبت اطلاعات آثار موزه ای به مفهوم ضبط آثار نهادهای دیگر در وزارت میراث فرهنگی نیست ما نیاز به آنها نداریم بلکه وزارت میراث فرهنگی آنقدر اثر دارد که بدنبال جا برای نمایش آنهاست. در حقیقت ما طبق قانون باید بتوانیم برای آثار دستگاه های دیگر شناسنامه ای داشته باشیم تا اگر اتفاقی برای آنها افتاد، بدانیم چه چیزی داشته ایم و مانند تعدادی از کشورها همچون عراق نباشیم که شیء از موزه به غارت می رود و هیچ اطلاعاتی از آن وجود ندارد.
معرفی دستگاه هایی که ترک فعل کرده اند میرزایی با تأکید بر این که به ما تکلیف شده تا ‌بایگانی ملی برای آثار موزه ها داشته باشیم اظهار داشت: باتوجه به مکاتبات سالهای اخیر و برمبنای اطلاعات سامانه جام، تا کنون تنها ۲۲ موزه از سطح کشور که تحت نظر سایر نهادها هستند نسبت به ثبت اطلاعات اموال تاریخی و فرهنگی خودشان اقدام نموده اند. سکاندار آن هم موزه هنرهای معاصر است که اطلاعات سه هزار و ۹۴۹ اثر را وارد سامانه جام کرده است. بعد از آن موزه ورزش با ثبت ۱۹۵۷ قلم شیء و موزه بنیاد ایران شناسی شعبه بوشهر با ۳۲۳ قلم شیء در رتبه دوم و سوم قرار دارند. خیلی از موزه ها هم هنوز اقدامی در این جهت نکرده اند که مصداق بارز ترک فعل آن دستگاه در ارائه اطلاعات آثار فرهنگی تاریخی و ثبت آن در سامانه جام است. وی با اعلان اینکه قوه قضائیه از ما خواسته دستگاه هایی که ترک فعل کرده اند را معرفی کنند ولی تابحال این کار را انجام نداده ایم اظهار داشت: ما تا کنون صبر کرده ایم و پاسخ نهادهای نظارتی را این طور داده ایم که شاید هنوز این مسئله برای موزه داران دستگاه های دیگر تبیین نشده است و ما درحال ارائه این اطلاعات هستیم تا آنها هر چه زودتر آثارشان را در جام ثبت کنند اما این جلسه در حقیقت اتمام حجت ما با موزه های دستگاه های دیگر است. چونکه تا کنون نامه ها و ابلاغیه های زیادی از موزه ها شده و به کرات از آنها خواسته ایم که دراین زمینه اقدام نمایند. وی با اشاره به این که آثار موزه ای فراتر از ارزش مادی که دارند برای ما مهم هستند اظهار داشت: شاید برای یک برگ از شاهنامه صدها هزار دلار هزینه شود. به ما می گویند مگر این برگ چقدر ارزش مادی دارد در صورتیکه اصلاً ارزش مادی آن اثر مهم نیست بلکه با پیگیری برای استرداد همان یک برگه، از یک پروسه جلوگیری خواهد شد. زمانی که اطلاعات اموال، در سامانه ثبت گردد می توانیم آثارمان را هر کجای دنیا که باشد پیگیری نماییم. الان کشوری مانند افغانستان نمی داند آثار برخی گنجینه هایش کجاست چون هیچ اطلاعاتی از آنها نداشته و ثبت نکرده است. برگزاری شورای راهبردی وزارت میراث فرهنگی در این هفته سیدرضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نخستین جلسه شواری راهبردی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که با حضور تعدادی از پیشکسوتان، صاحب نظران و نخبگان این سه حوزه، در محل سالن فجر وزارت میراث فرهنگی برگزار گردید، اظهار داشت: ما نیازمند گفتمان سازی جدید هستیم. در درجه اول باید بدانیم گفتمان چیست و برای آن برنامه داشته باشیم. امیدوار هستم شورای راهبردی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که امروز نخستین جلسه آنرا برگزار می نماییم، بتواند به ایجاد گفتمان سازی جدید کمک نماید. وی افزود: در جلسات این شورا می خواهیم موضوعات مختلف را بررسی نماییم. به اعتقاد من دوران فردگرایی به انتها رسیده و مدیریت عقلانی مبتنی بر خرد جمعی مبنای راهبردها و تصمیمات خواهد بود. صالحی امیری افزود: توسعه و پیشرفت با بهره مندی حداکثری از تفکر اندیشه ورز و خردگرا ممکن است. ما نیازمند تغییر نگاه و تغییر ریل مدیریتی هستیم تا به درک مشترک مفهوم برسیم. در این بین یکی از با اهمیت ترین کاربردهای این شورا، خلق ایده های نو برای تحول در ساختار و عملکرد سیستم است. ایشان سپس اظهار داشت: در برنامه هفتم اهدافی برای هر سه حوزه مأموریتی این وزارتخانه تصویب شده است که باید عملیاتی شود. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: یکی از مسائل این است که ساختار موجود نمی تواند ماموریت ها و اهداف وزرات را پوشش دهد. برای همین لایحه شرح وظایف این وزارتخانه در مجلس درحال تصویب است و باید درباره ی این لایحه باهم همفکری و گفت و گو نماییم. بطور مثال باید ببینیم نسبت این وزارتخانه با پژوهشگاه چیست؟ باید یک ساختار مطلوب تهیه نماییم و آنرا به دولت ارائه دهیم.


منبع:

1403/07/14
21:15:38
0.0 / 5
112
تگهای خبر: آپارتمان , اقامت , بازار , توریست
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912