دارابی:
ثبت جهانی هگمتانه شروع کار است
به گزارش فراجا، معاون میراث فرهنگی ثبت جهانی هگمتانه را شروع کار دانست و اظهار داشت: ثبت جهانی سبب می شود داشته ها و گنجینه ها در حوزه های مختلف یک ملت به دنیا معرفی شود.
به گزارش فراجا به نقل از مهر، روایت ثبت جهانی هگمتانه عنوان نشستی بود که امروز در موزه ملی ایران با حضور تعدادی از کارشناسان پرونده ثبت های جهانی در موزه ملی ایران اجرا شد. هگمتانه چند روز پیش در دهلی نو و در جریان نشست یونسکو با نظر اعضا به ثبت رسید. علی دارابی معاون میراث فرهنگی در این جلسه اعتباربخشی فرهنگی، جهانی کردن ارزش های جهانی، دیپلماسی فرهنگی، بهره گیری از ظرفیتهای اقتصادی و توانمند کردن جامعه محلی همچون اقداماتی بود که دارابی آنها را شروع کار بعد از ثبت جهانی هگمتانه برشمرد. وی اظهار داشت: درباره ی ساختار تشخیصی و تبیینی ثبت جهانی باید گفت میراث فرهنگی که از حیث کالبدی عبور کرده و امروز آثاری به ثبت می رسند که قابلیت تبیین در سطح جهانی دارند پس رویکرد ثبت جهانی رویکرد احراز در بین جهانیان است. وی ادامه داد: نفس ایجاد کنوانسیون ۱۹۷۲ پشتیبانی از آثار منحصر به فرد بوده است اما کشورها توان صیانت از آنها را نداشته اند بنا بر این روح حاکم بر کنوانسیون ۱۹۷۲ حمایت است و جامعه جهانی با شناسایی آثار جهانی می خواهد از کشور صاحب اثر برای حفاطت از آن حمایت کند در مرحله تکمیلی که شامل معرفی و عرضه ارزش های محلی است باید به این نکته توجه کرد که جامعه جهانی بدنبال هم افزایی و رشد فرهنگی است و به مفهوم ثبت آثار به منزله دیپلماسی فرهنگی توجه می شود. وی افزود: در نشست یونسکو ۲۶ اثر توسط کشورها ثبت گردید ما حالا رتبه نهم را در بین ده کشور اول داریم. در عرصه میراث ناملموس هم جزو ۵ کشور نخست هستیم در دولت سیزدهم ۲ رتبه از رتبه ۷ به رتبه ۵ صعود کردیم امسال هم در نشست میراث جهانی چند پرونده میراث ناملموس داریم و موقعیت ایران بهتر خواهد شد پس ثبت جهانی دارای ثمرهای مستقیم و غیر مستقیم دارد. ثبت جهانی سبب می شود داشته ها و گنجینه ها در حوزه های مختلف یک ملت به دنیا معرفی شود جهانی کردن ارزش های ایرانی نیز مهم می باشد. معاون میراث فرهنگی اظهار داشت: نفس ثبت جهانی معرفی ارزش های یک ملت به جامعه جهانی است با سفیر هندوستان در ایران ملاقاتی داشتیم او اظهار داشت که نه فقط هگمتانه ارزش ثبت جهانی دارد بلکه کل ایران باید ثبت جهانی شود. دارابی بیان کرد: با نگاهی به کشورهایی که بیشترین آثار جهانی را دارند می بینیم چقدر این آثار برایشان درآمد زیادی دارد. در برنامه توسعه هفتم کشور که برای نخستین بار فصلی برای میراث فرهنگی و صنایع دستی اختصاص پیدا کرد تاکید بایسته ای شده و گردشگری به عنوان صنعت پیشران شمرده می شود. وی ادامه داد: ثبت آثار شروع کار در دو حوزه حفاظت و معرفی است. حفاظت و پشتیبانی از آثار جهانی تنها وظیفه وزارت میراث فرهنگی نیست یونسکو هم پلان مدیریت را می خواهد در ایران سازمان برنامه و بودجه باید اعتباری برای آن بگذارد. استانداران، شهرداران و دستگاهها پلان مدیریتی دارند و باید انتظارات را برآورده کنند. ما در قبال اثری که جهانی شد وظیفه معرفی و روایت گری داریم باید این کار را به مثابه وظیفه عمومی بدانیم رسانه ها وزارتخانه ها سازمان فرهنگ و ارتباطات وظایف مشخصی را در قبال ثبت جهانی دارند. وی ادامه داد: همانطور که باید برای افتخار آفرینی کشور بسیج شویم باید به جامعه جهانی و نسل جوان بگوییم که دارای چه ریشه و تمدنی هستیم پس باید این مساله برای حالا و فردا روایتگری شود.
منبع: faraja.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب