نگاهی به لغو یک طرفه ویزای ایران با ۳۳ کشور
به گزارش فراجا، یک فعال و مدرس گردشگری لغو یک طرفه روادید (ویزای) ایران با 33 کشور را شرط لازم اما «ناکافی» برای رونق سفر به ایران دانست و اشاره کرد: خیلی از آن 33 کشوری که لغو روادید شده اند هنوز از این خبر اطلاع ندارند. مدل اطلاع رسانی این خبر بیشتر مصرف داخلی داشت. قبول نماییم در چند سال اخیر نتوانستیم ایران را خوب تبلیغ نماییم.
سجاد شالیکار ـ تورگردان و فعال گردشگری ـ در گفت و گو با ایسنا درباره ی اثرگذاری لغو روادید ایران با ۳۳ کشور در رونق سفر به ایران، اظهار داشت: لغو روادید اتفاقی خوب و حرکتی سازنده است، اما باید توجه کرد هرچند شرط لازم است اما برای توسعه گردشگری یک کشور کافی نیست.
او افزود: سوال این است آیا به تنهایی با لغو یک طرفه روادید با کشورها می توان بازار سفر به ایران را رونق داد؟ اساسا پاسخ به این پرسش «خیر» است. مصداق بارز برای آن بسیار داریم، بطورمثال ایران قبل از این هم با برخی از کشورها یک طرفه روادید را کنسل کرده بود، که مصر یکی از این کشورها بوده است، اما آیا تابحال شنیده و یا دیده اید حجم قابل توجه و یا حتی معمولی از مصر به ایران آمده باشند؟
این مدرس گردشگری سپس این سوال را بیان کرد که لغو روادید در چه صورت اثرگذار می باشد و در پاسخ به آن اظهار داشت: برای رونق سفر لازم است ابعاد دیگر بازاریابی را رعایت نماییم، بطورمثال همین حالا که روادید ایران برای اتباع کشورهای برزیل، آفریقا و هند لغو شده است، اگر از توراپراتورها و آژانس داران این کشورها بپرسید از این اتفاق خبر دارند، ابراز بی اطلاعی می کنند. ما هنوز نمی دانیم قدم پس از لغو روادید چیست؟ مثلا مقرر است در هندوستان یا برزیل Roadshow داشته باشیم و یا با مقامات و تورگردانان این کشورها قراردادی بسته شده است که بطورمثال در رسانه هایشان این خبر را ویژه پوشش دهند؟
شالیکار در تکمیل این سخنان اظهار داشت: شاید لازم بود قبل از لغو روادید زمینه را برای تبلیغ و برندینگ ایران آماده می کردیم. بطورمثال اگر بدانیم چه زمان این مصوبه مقرر است اجرائی شود حرکت جریان ساز گسترده ای را در آن ۳۳ کشور شروع نماییم. البته این کار در مسئولیت بخش های دولتی است.
این تورگردان درباره ی ضرورت فراهم کردن زیرساخت ها همزمان با لغو روادید، مصداق دیگری آورد و اظهار داشت: ایران با چین هم یک طرفه لغو روادید کرد، برعکس مصری ها می بینیم که چینی ها به ایران می آیند و جریان سفر آنها بعد از لغو روادید بد نبوده است، ولی گله هایی مطرح است، بطورمثال این که چینی ها بدون نیاز به آژانس های ایرانی، خودشان به ایران سفر می کنند و خودشان تامین کننده بیشتر خدمات مورد نیازشان در ایران هستند. تجربه با چین به ما می گوید بهتر است لغو روادید با بعضی کشورها مثل روسیه، فقط در صورت سفر گروهی اتفاق بیافتد تا اقتصاد آن، بازیگران گردشگری دو کشور را همزمان درگیر کند.
وی در عین حال بیان کرد: البته اقدام دولت با لغو روادید قابل توجه و قدردانی بوده است و این اتفاقی نیست که کوچک شمرده شود، ولی به هر حال باید توجه کرد که شرط کافی برای رونق بازار سفر نیست. باید این حرکت را تبلیغ کرد تا از آن بتوانیم بهره ببریم.
این فعال گردشگری اشاره کرد: باید جریان خبری را دست کم در کشورهایی که لغو روادید شده اند، راه انداخت. مدل اطلاع رسانی که تا الان انجام شده است بنظر می رسد بیشتر مصرف داخلی دارد، درحالی که این اتفاق می توانست هجمه روانی مثبتی در بازارهای دیگر بوجود آورد. شاید همین یک جمله که «درهای ایران به روی گردشگران باز شد» می توانست در بازار سفر موجی بوجود آورد. پس از آن می توانستیم دنبال اجرای برنامه بازاریابی میان مدت و بلندمدت باشیم.
در این زمینه بخوانید:
اتباع کدام کشورها می توانند بدون ویزا به ایران سفر کنند؟
این تورگردان همین طور نقدی را به مدل بازاریابی گردشگری ایران وارد کرد و اظهار داشت: باید قبول نماییم در چند سال اخیر نتوانستیم ایران را خوب تبلیغ نماییم و نقشه راه و برنامه جامع عملی نداشتیم. پیوستگی در بازاریابی نداریم، درحالی که کشوری غنی داریم و هر گردشگری که به ایران آمده به این مساله معترف شده و به ندرت گردشگری از سفر به ایران ناراضی بوده است. این یک مزیت است، که حالا مزیت دولتی لغو روادید را می توان به آن اضافه کرد. ما از شرایط کشور اطلاع داریم و می دانیم که رسانه های خارجی مقابل ایران خبررسانی می کنند. این یک واقعیت است که باید در مقابل آن هم واقع بین باشیم، حال این سوال مطرح است در چنین شرایطی و در دهه های اخیر آیا مدل بازاریابی ما متناسب با این واقعیت بوده و یا تغییر وضعیت داده است؟ جغرافیای کشور ما به شکلی است که وقتی سمت دیگر خاورمیانه جنگ می شود در بازار سفر ایران اثر می گذارد، مثل همین حالا که چینی ها برای سفر به ایران، شرایط خاورمیانه و جنگ در غزه را هم درنظر می گیرند.
او اشاره کرد: برای رسیدن به یک نقشه راه و مدل مناسب بازاریابی لازم است با پژوهشگران و دانشگاه ها بیشتر ارتباط گرفت. در وضعیت فعلی، حتی روی کاغذ یک مدل مطلوب و ویژه برای بازاریابی گردشگری ایران نداریم. باید واقع بین باشیم که کشورهای دیگر حتی آن هایی که در جغرافیای خاورمیانه هستند، مشکلات چندان مشابه ایران را ندارند. عربستان مثال واضح این مورد است، که نه موانع ما را دارد و نه تحریم است. بدین سبب باید به مدل مطلوب خودمان برسیم، در غیر این صورت هر کاری انجام دهیم اثر مقطعی دارد. توریسم برد ما از کشورهای دیگر متفاوت می باشد.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب