فراجا گردشگری
یادداشت مهمان،

فلسفه نام گذاری سرمایه گذاری سبز در نظام گردشگری چه بود؟

فلسفه نام گذاری سرمایه گذاری سبز در نظام گردشگری چه بود؟ به گزارش فراجا، سازمان جهانی گردشگری سال جاری را به نام سرمایه گذاری سبز در نظام گردشگری برگزید اما چرا این نام انتخاب گردید و چه مفهومی به دنبال داشت.



به گزارش فراجا به نقل از مهر، ارشک مسائلی عضو هیئت علمی گروه پژوهشی گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی در یادداشتی که آنرا در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده به این مورد در حوزه سرمایه گذاری سبز در نظام گردشگری پرداخته و نوشته است؛ هر سال متناسب با نیاز روز و استراتژی های بین المللی، سازمان گردشگری جهانی، شعاری را بعنوان شعار روز گردشگری منتشر می کند؛ مثلا از سال ۲۰۱۵ تابحال شعارها به شکل زیر مرتب شده اند:
سال
شعار
۲۰۱۵
یک میلیارد گردشگر، یک میلیارد فرصت
۲۰۱۶
گردشگری برای همه: ترویج دسترسی ملی
۲۰۱۷
گردشگری پایدار ابزاری برای توسعه
۲۰۱۸
گردشگری وتحول دیجیتال
۲۰۱۹
گردشگری و مشاغل: آینده ای بهتر برای همه
۲۰۲۰
گردشگری و توسعه روستایی
۲۰۲۱
گردشگری برای رشد فراگیر
۲۰۲۲
بازاندیشی در گردشگری یا تفکری باردیگر در گردشگری
۲۰۲۳
گردشگری و سرمایه گذاری سبز
در سال ۲۰۱۵، قریب به یک میلیارد توریست بین المللی در صنعت توریسم وجود داشت؛ پیشبینی های صاحب نظران و سازمان های بین المللی هم بر این باور بود که تا سال ۲۰۲۴ میزان گردشگران بین المللی به ۱.۵ میلیارد نفر خواهد رسید اما نتایج آمارهای گردشگری نشان داد که ۵ سال زودتر یعنی در سال ۲۰۱۹، گردشگری بین المللی این رقم را لمس کرد. در سال ۲۰۱۹ به ترتیب کشورهای فرانسه، اسپانیا، آمریکا، چین، ایتالیا، ترکیه، مکزیک، تایلند، آلمان و بریتانیا با رقم تقریبی ۶۰۰ میلیون توریست در رتبه های اول تا دهم قرار گرفتند که حدود ۴۰ درصد گردران آن سال را به خود اختصاص داده بودند.
این مقدار قریب به ۳.۷ درصد رشد را نسبت به سال ۲۰۱۸ (سال قبل) نشان داده است. سرعت رشد گردشگری طی این ۵ سال و توسعه گردشگری انبوه در سطح جهان که با خود می تواند رشد مصرف، تولید پسماند و زباله و مصرف انرژی در ابعاد مختلف و تولید گازهای گلخانه ای را به دنبال داشته است؛ برآوردها از آن حکایت می کند که قریب به ۱۰ درصد تولید گازهای گلخانه ای در دنیا از راه صنعت توریسم و صنایع مربوطه ایجاد می شود.
نمودار ذیل میزان تطابق ورود توریست طی ژانویه تا جولای ۲۰۲۳ را در مقایسه با دوران مشابه در سال ۲۰۱۹ نشان داده است که مبین آن است که در قاره آسیا کاملا بازیابی توریست ورودی انجام گرفته است؛ به ترتیب در قاره های آفریقا، اروپا، آمریکا هم به ترتیب ۹۲، ۹۱ و ۸۷ درصد بازیابی صورت گرفته است و تنها در منطقه آسیاپسیفیک ۶۱ درصد سال ۲۰۱۹ بازیابی صورت گرفته است؛ به صورت کلی قریب به ۸۴ درصد بازیابی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۱۹ (قبل کرونا) انجام پذیرفته است.

در سال ۲۰۲۰ متناسب با همه گیری کرونا و ناشناخته بودن وضعیت پساکرونا سبب شد سرمایه گذاری خارجی در سطح بین الملل به یک چهارم سال ۲۰۱۹ برسد.
رشد گردشگری انبوه در سالهای ۲۰۱۵- ۲۰۱۹، توقف و کند شدن سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۰، در کنار رشد باردیگر گردشگری در سال ۲۰۲۳، ضرورت تفکری نو جهت تنظیم ساختار برای گردشگری انبوه با حفظ منافع و کاهش مضرات را ضروری ساخت؛ بر این اساس سازمان گردشگری جهانی سال ۲۰۲۳ را بعنوان گردشگری و سرمایه گذاری سبز برگزید تا بتواند از آغاز حلقه (ساخت تأسیسات اقامتی، پذیرایی و …) با سرمایه گذاری سبز امکان استفاده بیشتر از منابع متناسب با رشد گردشگری انبوه و کاهش زیان به سیاره کره زمین، همراه با خوشبختی و رفاه گردشگران و جامعه محلی را میسر کند.

1402/07/22
10:49:45
0.0 / 5
505
تگهای خبر: اقامت , توریست , توریسم , گردشگران
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912