فراجا گردشگری
در نشست مدیران گردشگری با رایزنان اقتصادی تشریح شد

مأموریت جدید دیپلمات ها

مأموریت جدید دیپلمات ها به گزارش فراجا معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در هم اندیشی مدیران گردشگری و رایزنان اقتصادی اظهار داشت: درآمدزایی گردشگری و اشتغالزایی صنایع دستی، از یک پالایشگاه نفت بیشتر است.


به گزارش فراجا به نقل از ایسنا، مهدی صفری در این جلسه که با حضور رایزنان اقتصادی در آستانه اعزام، در موزه فرش برگزار شد، اظهار داشت: تمام بخش های وزارت امور خارجه برای رشد ارزآوری و اشتغالزایی گردشگری و صنایع دستی آماده همکاری است.
وی ادامه داد: یکی از وظایف وزارت خارجه، ارزآوری است. در گذشته عده ای می گفتند مگر ما کاسب هستیم؟ اما مثال نقض این است در شرایطی که ما دارو وارد کشور می نماییم وزارت خارجه با دیده بانی قوی، فرمولاسیون آن داروها را پیدا و به کشور انتقال دهد تا همان دارو در داخل تولید شود، یعنی ارزآوری انجام شده است. درباره گردشگری و صنایع دستی هم همینطور است.
صفری که پیش از این سفیر ایران در چین بود، اظهار نمود: از حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت چین، بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون نفر از حد متوسط اقتصادی بالاترند و ۸۰ درصد خرید لاکچری دنیا را انجام می دهند. زمانی می گفتیم به چین صادرات فرش داشته باشیم ولی همه می خندیدند، ولی اکنون بازار قوی فروش فرش در چین بوجود آمده است. این کشور ثروتمند است و فضای خوبی برای صادرات دارد و وظیفه ما دیپلمات ها است که بازارها را گسترش دهیم.
او ضمن اشاره به اشتغال دو میلیون نفر در حوزه صنایع دستی، اظهار داشت: اگر صادرات را افزایش دهیم حتما تعداد تولیدکننده های صنایع دستی به سه تا چهار میلیون نفر می رسد.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، میزان اشتغالزایی صنایع دستی و فرش را حتی بالاتر از پالایشگاه نفت دانست و اضافه کرد: برای ساخت یک پالایشگاه نفت یک تا دو میلیارد خرج می شود سوای پالایش نفت که حداکثر برای یک هزار نفر شغل ایجاد می شود، غیرمستقیم برای ۱۰ هزار نفر شغل ایجاد خواهد شد، اما اگر بازاریابی درستی برای صنایع دستی انجام دهیم به سادگی برای ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر شغل ایجاد می شود.
وی به معاون صنایع دستی پیشنهاد کرد: برای صادرات صنایع دستی، چند کشور چین، اندونزی و هند را بازار هدف قرار دهید. نمی گوییم روی اروپا متمرکز نشوید، ولی به نظرم اروپا اشباع شده است.


صفری اضافه کرد: چین سالانه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون نفر توریست خروجی دارد. ایران در سالهای گذشته خیلی کوشش کرد تا آنرا به بازار گردشگری تبدیل کند. همیشه می گفتیم اگر یک میلیون چینی را به ایران جذب نماییم و هر یک از آنها هزار دلار خرج کنند، اتفاق خوبی برای کشور می افتد، ولی زیرساخت باید آماده شود. بسیاری از چینی ها ایران را اصلا نمی شناسند و این وظیفه دیپلمات ها است که این کار را انجام دهند و نخستین کار این است که خبرنگاران آن کشور را تشویق نماییم ایران را ببینند. یک خبرنگار معروف چینی تعریف می کرد وقتی قصد کردم به ایران سفر کنم خیلی ها می گفتند وارد جهنم می شوی، ولی پس از سفر دیدم که وارد بهشت شده ام.

مراقب دلال ها باشید
وی همینطور آشنا کردن ملت های دیگر با ظرفیت متنوع ایران را از وظایف رایزنان اقتصادی برشمرد و در ادامه درباره گردشگری سلامت اظهار داشت: برای جذب گردشگران سلامت باید روی کشورهای همسایه متمرکز شد، حتی میتوان از امارت هم توریست درمانی جذب کرد. یکی از هدایایی که رئیس جمهور در سفرش به ترکمنستان اهدا کرد، تجهیزات اتاق عمل و بیهوشی بود، برای اینکه توانمندی ایران را نشان دهد و اعلام نماید ایران قدرت پذیرش بیماران را دارد.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه بر لزوم کوتاه کردن دست دلال ها و اقدام از مجاری قانونی در گردشگری سلامت تصریح کرد و اضافه کرد: دلال ها هزینه های درمان را برای خارجی ها به بیراهه برده اند. مراقبت دلال ها و سیستم باشیم و مستقیم از راه کانال های قانونی گردشگری سلامت جریان داشته باشد. یکی از طریق های ارزآوری ما از این بخش است و وظیفه ما شناسایی و معرفی آن است.

طرح مشترک وزارت خارجه و گردشگری درباره چین
همچنین، علی اصغر شالبافیان - معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - در نشست رایزنان اقتصادی که در آستانه اعزام به کشورهای محل مأموریت خود هستند، از عضویت این وزارت خانه در شورایعالی ایرانی ها خارج از کشور اطلاع داد و برگزاری جلسه در اینباره را علت غیبت عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این جلسه (که قبلا حضور او اطلاع رسانی شده بود) اعلام نمود.
او با یادآوری اینکه توسعه گردشگری بدون هماهنگی بین ذی نفعان معنا پیدا نمی کند و باید بین دستگاههای دولتی هماهنگی وجود داشته باشد تا بخش خصوصی دلگرم شود، به سه اقدام مشترک بین دو وزارت خانه خارجه و گردشگری اشاره نمود و اضافه کرد: در حوزه دیپلماسی اقتصادی با همفکری این حوزه، طرحی درباره چین آماده و به مقامات ذی ربط عرضه شده است. در حوزه معاونت کنسولی با بازگشایی مرزها و ازسرگیری صدور ویزا، نگاه جدیدی به نحوه حضور توریستهای خارجی در ایران بوجود آمد و دستورالعملی با همکاری این معاونت تدوین و ابلاغ گردیده است. در مرکز دیپلماسی عمومی هم موضوعات در رابطه با نحوه مدیریت و تأثیر بر مدیریت وجهه ایران مطرح شده که همکاری خوبی در این راستا شکل گرفته و به تفاهمنامه تبدیل گشته است.
وی، برگزاری تورهای آشناسازی که باعث امیدواری بخش خصوصی در ایران را شد را یکی از نتایج این تفاهم ها و همکاریهای مشترک اعلام نمود و ضمن اشاره به دستاوردهای نشست مقامات کنسولی، گردشگری و بخش خصوصی ایران با شرکتهای گردشگری عراقی، از سفر نمایندگان ۴۵ آژانس دار از اقلیم کردستان عراق به جزیره کیش و گسترش دایره ارتباطی شرکتهای گردشگری دو کشور اطلاع داد.
شالبافیان همینطور رویکرد اصلی در بازاریابی کشورهای همسایه را پشتیبانی از بخش خصوصی دانست و تصریح کرد: سفر از راه کانال ها و مجاری رسمی باید صورت گیرد. انتظار می رود رایزن های اقتصادی در محل مأموریت خود ساز و کاری ایجاد کنند که با دفاتر خدمات مسافرتی مورد تایید ارتباط برقرار شود. شرکتهای عراقی بعد از ارتباط با آژانس های ایرانی اذعان کردند که ای کاش زودتر این تعامل برقرار می شد؛ چون که حالا این سفرها ساز و کار دارد و از مجاری رسمی انجام می شود.
معاون گردشگری همینطور از رایرنان اقتصادی درخواست نمود فرصت و زمینه حضور بخش خصوصی ایران در نمایشگاه های گردشگری بین المللی را شناسایی و فراهم نمایند و در ادامه اظهار داشت: در بیشتر کشورهای محل مأموریت رایزنان حاضر در این جلسه مطالعات بازار انجام شده است، اما انتقال نظرات فعالان گردشگری آن کشورها می تواند در تدوین و اصلاح نگرش و نگاههای ما اثر مثبت داشته باشد.


شالبافیان همینطور از تمایل برای سرمایه گذاری در ایران سخن گفت و اضافه کرد: برخی ملاحظات اجازه حضور به سرمایه گذاران خارجی را نمی دهد، دیپلمات ها باید این مشکلات را احصاء کنند تا ما بعنوان متولی برای حل آن اقدام نماییم.
وی ضمن اشاره به اعزام رایزنان بازرگانی از جانب سازمان توسعه تجارت که با مأموریت وزارت خارجه و اعزام رایزنان اقتصادی در بعضی کشورها هم پوشانی دارد، اظهار داشت: ارتباط بین رایزنان اقتصادی و بازگرانی می تواند کمک کننده باشد.

شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی ایران بیشتر از چین
پویا محمودیان ـ معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ هم با معرفی ظرفیت های صنایع دستی ایران و اشاره به اینکه ایران به لحاظ تعداد شهرها و روستاهای صنایع دستی ثبت شده، مقام اول جهانی را دارد و چین در جایگاه پس از ایران ایستاده است، اضافه کرد: ایران مدعی ریاست شورای جهانی صنایع دستی است، امیدواریم با حمایت رایزنان اقتصادی این جایگاه را کسب نماییم.
او از رایزنان اقتصادی حاضر در این دیدار درخواست نمود در معرفی بازارهای هنر و انتقال دیتای اقتصاد هنر، شناسایی و معرفی سایت های فروش آثار صنایع دستی که مشکل ترانسفر پول ندارند، نمایشگاه های بین المللی با هدف ایجاد شبکه تعاملی با تجار و بازرگانان کشورهای مختلف و شناسایی صاحبان گالری ها و بوتیک های هنری و برقراری ارتباط آنها با هنرمندان داخلی، نمایش درست از ظرفیت ها و رشته های صنایع دستی و به رخ کشیدن زنان هنرمند ایرانی، کمک رسان باشند.
محمودیان همینطور از دیپلمات های اقتصادی درخواست نمود برای به دست آوردن جایگاه تجاری صنایع دستی ایران کمک کنند و در ادامه اظهار داشت: بر اساس گزارش اخیر اکونومیست چین پیشبینی کرده در پساکرونا ۸۶.۶ درصد صادرات کالاهای تزیینی درخت های کریسمس را در اختیار بگیرد. درصورتی که ما بیشتر می توانیم پیشگام باشیم.

همسایه ها در اولویت
در ادامه این نشست پانل پرسش و پاسخ برگزار شد که قبل از آن، لیلا اژدری ـ مدیرکل گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از دیپلمات های اقتصادی درخواست نمود با عنایت به تغییر رویکرد پانزدهمین نمایشگاه بین المللی تهران که بهمن ماه ۱۴۰۰ برگزار می گردد و روی نشست های B۲B تاکید دارد، این فرصت را به شرکتهای کشور محل مأموریت خود معرفی کنند.
او با تشریح استراتژی بازاریابی ایران که متمرکز بر کشورهای همسایه شده است، اظهار داشت: این شیوه در خیلی از کشورهای پیشرو اجرا می شود؛ چون که کشورهای همسایه نزدیک و در دسترس بوده و از درگیری های جهانی دور هستند، ازاین رو استراتژی نخست ایران جذب توریست از کشورهای همسایه است. هرچند این رویکرد دلیل نمی گردد از بازارهای سنتی مثل اروپا غافل شویم.
اژدری از رایزنان اقتصادی درخواست نمود ایرانی ها خارج از کشور را برای دیدن ایران ترغیب کنند و در اینباره اظهار نمود: در حال حاضر سه نسل از ایرانی ها در خارج از کشور زندگی می کنند که برخی از آنها تاکنون ایران را ندیده اند، برای تشویق این نسل به کمک دیپلمات ها نیاز است.

تشریفات را کنار بگذاریم
علیرضا صانعی ـ رئیس اداره تسهیل و توسعه همکاریهای اقتصادی وزارت امور خارجه ـ از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواست که برای پیشبرد سریع تر کارها از فاز تشریفات و نامه نگاری خارج شویم و وارد حوزه عملیاتی شویم. وی در عین حال تصریح کرد که دیپلمات ها به اطلاعات و داده نیاز دارند و با دست خالی نمی توانند کاری انجام دهند.
ابراهیم پورفرج ـ رئیس جامعه تورگردانان ایران ـ هم با یادآوری اینکه بازارسازی وظیفه دو وازرتخانه امور خارجه و گردشگری می باشد، اظهار داشت: ایران ظرفیت زیادی برای گردشگری دارد، اما چرا خوب بهره برداری نمی گردد باید علت آنرا پیدا کرد، دیپلمات ها می توانند در این راه کمک کنند.

از چهار میلیون مسافر عراقی سهم اقتصادی نداریم
حرمت الله رفیعی ـ رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ با بیان اینکه بخش گردشگری بدون دیپلمات ها نمی تواند کاری انجام دهد، اظهار داشت: سهم ایران از بازار گردشگری چین یک هزارم نیست. از بازار عراق هم با وجود آن که حدود چهار میلیون مسافر ورودی داریم، اما سهم اقتصادی قابل توجهی نداریم. البته در بازارهای عمان، جمهوری آذربایجان و ترکیه که سال ها یکطرفه رفت و آمد داشتیم، با رشد قابل توجهی از توریست و درآمد اقتصادی مواجیهم، اما برای بازارهای دیگر مثل چین و عراق باید برنامه ریزی داشته باشیم.
او افزود: از هشت میلیون آمار توریست ورودی به ایران که داده شده شاید هفت میلیون نفع اقتصادی برای کشور نداشته باشند و توریست واقعی هم نباشند. دیپلمات ها کمک کنند که این سهم واقعی و توریست از مجاری قانونی و آژانس مسافرتی به ایران سفر کنند.

۱۳۴ بسته سرمایه گذاری و ۳۰ کاروانسرا آماده واگذاری به سرمایه گذار خارجی
احمد تجری ـ مدیرکل سرمایه گذاری و مناطق نمونه گردشگری ـ در این بخش از نشست، اعلام نمود که ۱۳۴ بسته و فرصت سرمایه گذاری آماده وجود دارد و ۳۰ کاروانسرا هم آماده واگذاری به سرمایه گذار خارجی است. بخصوص آن که سازمان سرمایه گذاری های خارجی شرایط خوبی را برای سرمایه گذاران همچون در صدور روادید و تملک تدوین کرده است.
مصطفی فاطمی ـ مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ ایران هراسی را یکی از عوامل سفر کمتر گردشگران به ایران دانست و تصریح کرد: باید جواب های درستی برای این نگرانی ها و تبلیغ ها داشته باشیم.
وی همینطور از دیپلمات های اقتصادی خواست که در شناسایی نقصها و انتظارت گردشگران و مقاصد به این وزارت خانه کمک کنند تا در تعریف محورهای گردشگری درست عمل شود.
تصاویر استفاده شده در متن از احمد پیشکار


منبع:

1400/10/09
17:52:39
0.0 / 5
562
تگهای خبر: آژانس مسافرتی , بازار , توریست , جهانگردی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912