در جلسه مدیران گردشگری با مونسان مطرح شد؛
۲۷ هزارگردشگر سلامت در ۳ ماه اول
فراجا: مدیران معاونت گردشگری در گزارش عملکرد خود به وزیر میراث فرهنگی گفتند که در سه ماهه اول سال ۲۷ هزار توریست سلامت وارد ایران شده و کلماتی مانند B۲B را وارد ادبیات گردشگری کرده اند.
به گزارش فراجا به نقل از مهر، جلسه عرضه گزارش عملکرد معاونت گردشگری با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاون توسعه مدیریت و منابع، معاون گردشگری کشور و مدیران معاونت گردشگری در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.
علی اصغر مونسان در این نشست اظهار داشت: در دوره مدیریتی خودم تلاش کردم تا از توان افراد داخل وزارت خانه حداکثر بهره را ببرم و تمام انتصابات برپایه شایسته گزینی باشد. خوشحالم هر سه معاون حوزه های تخصصی وزارت از درون مجموعه انتخاب شدند. همینطور تلاش کردم اختیارت حداکثری به معاونان برای انتخاب مدیران مجموعه َشان را بدهم تا بتوانند فعالیت ها و برنامه های خویش را منسجم انجام دهند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن اشاره به اقدامات بین المللی انجام شده، اظهار داشت: اقدامات خوبی در سطح بین الملل انجام شد و ارتباط خوبی هم با سازمان جهانی گردشگری برقرار کردیم و جایگاه ایران در این سازمان بالا رفت و این افتخار بزرگی برای ماست. به صورتی که وقتی در اجلاس های مختلف بین المللی شرکت می کردیم هیئت های خارجی از کشورهای مختلف تقاضای ملاقات داشتند.
او اضافه کرد: طی چهار سال گذشته پروژه های زیادی افتتاح شد، به صورتی که از ۲۲۵ هتل با ستاره های مختلف بهره برداری کردیم و به ظرفیت اقامتی کشور اضافه کردیم. همینطور بیشتر از ۲۰۰۰ واحد بوم گردی هم راه اندازی شد که در این شرایط سخت اقتصادی عدد قابل توجهی است. طی این مدت سعی کردیم تا گردشگری را سرپا نگهداریم و باعث ارتقای این صنعت با تلاش همکارانم در معاونت گردشگری و ادارات کل استانی شویم.
۲۷ هزار توریست سلامت در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ به کشور سفر کردند
ولی تیموری معاون گردشگری کشور در ادامه این جلسه اظهار داشت: در گذشته در معاونت گردشگری فعالیتهای هیجانی اجرا و ریشه ای کمتر انجام می َشد، در این حوزه خلأ داشتیم و کارها برنامه محور نبود. همینطور اداره کل برنامه ریزی و نظارت معاونت گردشگری ما یک اداره بود.
او اضافه کرد: طی چهار سال قبل دو سیاست اصلی را مدنظر قرار دادیم. در بعد بین المللی رفع تردید سفر به ایران انجام دادیم و بر روی کشورهای منطقه متمرکز شدیم، همین مبحث باعث شد تا تعداد توریستهای خارجی افزایش پیدا کند. سیاست بعدی ما در عرصه داخلی، توزیع سفر در سطح جغرافیایی کشور بود و آنرا بعنوان سیاست اصلی انتخاب و دو برنامه برای آن اجرا کردیم یکی تنوع محصولات و دیگری ساماندهی رویدادها در تقویم بود.
تیموری خاطرنشان کرد: در سند استراتژیک گردشگری برای ۲۴ دستگاه ۷۲ حکم گرفتیم، این احکام روابط دستگاه گردشگری را با دستگاه هایی که بعنوان فرابخشی در این صنعت نقش دارند، مشخص می کند. طی این مدت توانستیم دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری را در کنار هم قرار دهیم.
معاون گردشگری کشور اظهار داشت: «۲۷ هزار نفر در سه ماهه نخست سالجاری در چارچوب گردشگری سلامت با رعایت پروتکلهای بهداشتی به کشورمان سفر کردند.»
او افزود: استراتژی بازاریابی را با همکاری دانشگاه تربیت مدرس آماده کردیم و در ۳۵ شاخص اصلی، اطلاعات را جمع آوری و بازارهای هدف را مشخص کردیم. همینطور استانداردسازی تبلیغاتی را در نمایشگاه های بین المللی در مورد تولید محتوا انجام دادیم و اطلاعات هم بروزرسانی شد و برای گردشگری فرهنگی و تاریخی، سلامت، روستایی، کشاورزی و… محتوای موضوعی تهیه و چارچوب و شیوه نامه برای آنها آماده کردیم.
تیموری از تهیه منشور حقوق توریست اطلاع داد و خاطرنشان کرد: از راه معاونت حقوقی ریاست جمهوری این منشور را آماده کردیم. منشور کاملی است و در سه مبحث حقوق گردشگر، حقوق جامعه محلی و حقوق عرضه کننده خدمات گردشگری در نظر گرفته شده است.
محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت و منابع در ادامه اظهار داشت: در بحث های مالی سالم ترین حوزه وزارت خانه را داشتیم و نکته ای در این خصوص نشنیده ایم و تا به امروز مساله ای در این حوزه نداشتیم که نشان دهنده سلامت این حوزه است. در ارتباط با سازمان بازرسی کل کشور هم این سازمان کمترین پرسش را از معاونت گردشگری وزارت خانه داشته است.
خیاطیان خاطرنشان کرد: «دوستان ما در سازمان بازرسی کل کشور نگاهشان به معاونت گردشگری، بیشتر در خصوص گزارش هایی بود که همکارانم در چارچوب بخشنامه ها و دستورالعمل هایی که صادر کرده بودند. تمامی این موارد از تخلفات احتمالی جلوگیری می کرد.»
او اضافه کرد: هفته گذشته ارزیابی دولت الکترونیک را در سال ۱۳۹۹ داشتیم، با نگاهی که نسبت به حوزه فناوری اطلاعات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داشتند بعنوان دستگاه برتر در دولت الکترونیک انتخاب و معرفی شدیم. فعالیتهایی که در مجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اتفاق افتاده است منجر شده تا بعنوان دستگاه برتر انتخاب شویم.
بازارهای منطقه اولویت توسعه گردشگری خارجی بود
لیلا اژدری مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری در ادامه اظهار داشت: در گذشته در زمینه توسعه گردشگری خارجی و بازاریابی کارهایی که انجام می شد بدون برنامه ریزی بوده است. بیشتر تمرکز بر روی جذب گردشگران اروپایی بود.
او اضافه کرد: خوشبختانه در چهار سال گذشته به سمت نقشه راه برای توسعه گردشگری رفتیم و برای اولین بار به شکل علمی بازارهای هدف را با اولویت بازارهای منطقه، تعریف و بر روی آن کار کردیم و نتایج خوبی هم در این خصوص به دست آوردیم. به صورتی که تبلیغات مان هم به سمت این بازارها رفت.
اژدری خاطرنشان کرد: در عرصه دیجیتال هم به سمت تولید محتوا رفتیم. یکی از آرزوهایمان این بود صنعت توریسم وبسایت خوبی داشته باشد بنابراین ویزیت ایران را راه اندازی کردیم که پیشرفت خوبی دارد، البته نقص هایی هم دارد.
او از برگزاری اکسپوی دبی اطلاع داد و خاطرنشان کرد: این اکسپو ۹ مهر سالجاری برگزار می گردد و سالن ۶۹ متر مربعی به گردشگری ایران اختصاص داده شده و مقرر است استان ها تولید محتوا داشته باشند تا به صورت زنده و نمایشی برنامه اجرا نماییم.
هم افزایی میان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با وزارت امورخارجه
محمد قاسمی مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری در ادامه بیان نمود: طی چهار سال قبل چندین عباراتی مانند لغو روادید، بی تو بی، ویزیت ایران، گردشگری سلامت، اقامتگاه های بوم گردی و… وارد ادبیات صنعت توریسم و تبدیل به جریان سازی شده است.
او اضافه کرد: طی این مدت هم افزایی میان دستگاههای مختلف همچون وزارت امورخارجه بوجود آمده به صورتی که اداره ای به نام اداره تسهیل توریست ورودی در این وزارت خانه تشکیل شده است.
قاسمی خاطرنشان کرد: از خصوصیت های بارز این مدت میتوان به برقراری ارتباط با محافل بین المللی، اغناسازی برای لغو روادید و برگزاری نمایشگاه های بین المللی اشاره نمود.
تشکیل اتاق فکر در تمام استانهای کشور
زاهد شفیعی مدیرکل دفتر مطالعات، آموزش و برنامه ریزی گردشگری ضمن اشاره به استقرار نظام جامع آموزشی در بخش گردشگری در سطح کشور اظهار داشت: در گذشته منابع آموزشی به روز نبودند و در گذشته هفت دوره آموزش داشتیم اما حالا به ۵۴ دوره تخصصی آموزشی داریم. آموزش در سطح وزاتخانه ارتقا پیدا کرد و در سه سال قبل ۱۰۰ هزار نفر را آموزش دادیم. همینطور شاخصهای ارزیابی را بازبینی و تهیه کردیم.
شفیعی خاطرنشان کرد: سند استراتژی برند را تدوین کردیم و اتاق فکر گردشگری در تمام استان ها شکل گرفت به صورتی که امروز از ظرفیت یک هزار نخبه استفاده می نماییم.
راه اندازی سامانه ثبت تور برای پیشگیری از تورهای غیرمجاز
اسماعیل برات معاون اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در ادامه اظهار داشت: اقدامات خوبی طی سالهای گذشته انجام شده است. پارسال آیین نامه دفاتر خدمات مسافرتی را اصلاح کردیم و برای هیئت دولت برای تصویب ارسال کردیم.
او اضافه کرد: در این بخش کار ریشه ای انجام دادیم و دفاترمان را تخصصی و دستورالعمل خانه مسافرها را تهیه و ابلاغ کردیم. سامانه ثبت تور هم افتتاح شد و جلوی تورهای غیر مجاز گرفته شد.
برات خاطرنشان کرد: سامانه گردشگری سلامت راه اندازی و به شکل پایلوت اجرایی شده است، همینطور در این سامانه به وزارت خانه های بهداشت و امور خارجه دسترسی دادیم.
منبع: فراجا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب