گزارش فراجا به نقل از مهر
نشان تعامل گردشگری برای وزیر راه بلیت هواپیما همچنان نابسامان
فراجا: رئیس سازمان میراث فرهنگی درحالی روز گذشته نشان تعامل را به وزیر راه و شهرسازی داد كه هنوز مسئله بحران كاهش سفرهای هوایی به دنبال گرانی بلیت ها حل نشده است.
به گزارش فراجا به نقل از مهر، روز گذشته در جریان برگزاری همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی به عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ضمن بیان ارادت ویژه اش به این وزیر دولت دوازدهم تندیس و لوحی اهدا كرد و آنرا نشان تعامل به وزیر راه خواند. این اولین نشان تعاملی بود كه به یك دستگاه دولتی از جانب سازمان میراث فرهنگی داده شد مقرر است این سازمان به دستگاه هایی كه همكاری های لازم را در طول چند سال قبل با سازمان میراث فرهنگی برای حفظ آثار تاریخی داشته اند و كمیته داوری آن ها را واجد شرایط بداند، نشان تعامل بدهد. این تندیس كوچك كه نشان دو دست فشرده به هم را داشت توسط مونسان و سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه به آخوندی داده شد تا نشان دهنده تعامل بین دستگاهها باشد. تندیسی كه حرف های زیادی دارد به خصوص در شرایط امروز سفرهای هوایی. چندی قبل بالا و پایین شدن نرخ ارز و به دنبال آن گرانی بی سابقه بلیت هواپیماها مسئله ای بود كه متولیان گردشگری سازمان میراث فرهنگی را وادار به واكنش كرد. این واكنش آنجا بود كه سازمان هواپیمایی كشوری بعنوان زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی نرخ بلیت هواپیماها را به صورت ثابت اعلام نمود اما این نرخ ها كه به قول سازمان هواپیمایی كاهش یافته؛ همچنان گران بود. مونسان هم این مورد در گفتگو با خبرنگار مهر تایید نمود و اظهار داشت: درست است كه قیمت ها را كاهش داده اند اما همچنان قیمت بلیت هواپیما بالاست و به صنعت گردشگری كشور كمكی نمی كند، چون گران است.
مونسان هنوز منتظر دستور رئیس جمهور به وزیر صنعت بعنوان رئیس ستاد تنظیم بازار است تا این نرخ ها كنترل شود. چون اعتقاد دارد كه صنعت هواپیمایی به وجود مسافر زنده است، پس اگر قیمت ها منجر به كاهش سفر شود حتما به گردشگری و صنعت هواپیمایی لطمه می زند. مونسان به معاون اول رئیس جمهور هم درخواست بررسی و تشكیل كمیته ای برای ساماندهی به این مورد را داده بود. ولی نتیجه ای نگرفت. آنچه كه رسانه ها در گزارش های خود منتشر می كنند از آن حكایت می كند كه نه تنها بلیت داخلی بلكه بلیت های خارجی هم نرخ معقولی ندارند. هر چند كه شاید در بعضی از مسیرها قیمت های كذایی، پایین آمد اما همانطور كه مونسان هم گفت این كاهش نرخ حداقلی، همچنان گران است. ازاین رو هنوز وزارت راه و سازمان میراث فرهنگی بر سر مبحث نرخ بلیت هواپیماها كه این روزها روی سفر مردم چه در شهرهای داخلی و چه در مسیرهای خارجی تاثیر زیادی داشته به تعامل و تفاهمی نرسیده اند. یك بار هم آخوندی اظهار نظر عجیبی درباره گرانی بلیت ها داشت و اظهار داشت كه حفظ صنعت هواپیمایی از قیمت پروازها برای كشور بسیار مهمتر است. در تلاش هستیم سهم پروازهای چارتر را از سبد پروازها به شدت كاهش دهیم و محدود نماییم چراكه افزایش قیمت ها در پروازهای چارتر خیلی بیشتر از قیمت رسمی شركتهای هواپیمایی است.
كش و قوس بین سازمان میراث فرهنگی و وزارت راه تنها به مبحث بلیت هواپیما محدود نمی گردد. خیلی از حوزه های كاری دو نهاد سازمان میراث فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی به هم گره خورده است. همچون در بخش های معماری و شهرسازی، بافت های تاریخی شهرها، ساخت و سازها، فرودگاهها و.... بنابراین هر از گاهی بین این دو نهاد یا اختلافی بوجود می آید و یا هماهنگی بیشتری برای برخی اقدامات ضروری می گردد در بعضی از موارد هم به خصوص در حوزه بافت های تاریخی این دو نهاد با هم به تفاهم می رسند. با این وجود روز گذشته در حاشیه همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار به رغم اختلاف نظر سازمان میراث فرهنگی و وزارت راه در بعضی از این موضوعات، مونسان در مقاله ای كه آنرا برای وزیر راه خواند اعلام نمود كه نیاز به توجه بیشتر وزیر به حوزه میراث فرهنگی دارد. او از وزیر راه و شهرسازی خواست تا به این سازمان كمك نماید تا منابع مالی مورد نیاز سازمان میراث فرهنگی برای حفاظت از آثار تاریخی به مرور تامین شوند. بعد از اهدای تندیس تعامل به وزیر راه، خبرنگار مهر از آخوندی درباره تعامل بین دو وزارت راه و سازمان میراث فرهنگی و اختلاف نظر این دو دستگاه در حوزه افرایش نرخ بلیت هواپیماها و كاهش سفرهای داخلی و خارجی پرسید كه آخوندی جواب داد: در پوزیشن مصاحبه نیستم! این صحبت آخوندی درست در موزه ملی ایران در جایی كه میهمان سازمان میراث فرهنگی بود، عنوان شد. همان سازمانی كه این روزها از شرایط سفرهای هوایی داخلی و خارجی ناراضی است. با این وجود وزیر راه علاقه ای به بیان این بحث نداشت و بنابراین پاسخ خبرنگاران را نداد. از آن طرف اما مونسان هم نشان تعامل اهدایی به وزیر راه را با وجود اختلاف دیدگاهها بین دو دستگاه این طور توجیه كرد: وزارت راه كمك های زیادی به خصوص در حوزه بافت های تاریخی كرده است چون ما بودجه محدودی داریم درباره نرخ بلیت هواپیما هم شركت های هواپیمایی مشكل دارند اما اگر بتوانند ارز از سامانه نیما بگیرند بطور قطع نرخ ها كاسته می شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب