فراجا گردشگری
نشست دانشگاهی كارگروه مد و لباس در فراجا برگزار شد

لباسی طراحی می کنیم که دهه هشتادی ها هم بپوشند

لباسی طراحی می کنیم که دهه هشتادی ها هم بپوشند فراجا: رونمایی از پوستر فراخوان پشتیبانی از پایان نامه تحصیلات تکمیلی حوزه مد و لباس با حضور اعضای کارگروه مد و لباس کشور در خبرگزاری ایسنا اجرا شد. در کنار این مراسم اعضای کارگروه ساماندهی مد و لباس توضیحاتی را درباره ی جزئیات این مساله ارائه کردند.


به گزارش فراجا به نقل از ایسنا عصر امروز دوشنبه هشتم مهرماه تعدادی از اعضای کارگروه مد و لباس کشور و اساتید دانشگاهی حوزه مد و لباس در ایسنا حاضر شدند. این جلسه بمنظور رونمایی از پوستر فراخوان پشتیبانی از پایان نامه تحصیلات تکمیلی حوزه مد و لباس در نیم سال اول تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ انجام شد و به همین دلیل اعضای کارگروه مد و لباس کشور به تشریح جزئیات این فراخوان و اساتید به ذکر دغدغه های خود پرداختند.
سجاد لطفی ـ سرپرست دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس ـ، محمد حسین آشتیانی ـ مسئول واحد آموزش و پژوهش کارگروه ساماندهی مد و لباس ـ و محمد خیرخواه ـ مسئول طرح و برنامه کارگروه ساماندهی مد و لباس ـ، از این کارگروه و مهدی منصور زاده ـ مدیرگروه دانشکده طراحی لباس دانشگاه فرشچیان و استاد دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب ـ، مریم سادات خرمدره ـ مدرس دانشگاه در عرصه طراحی لباس ـ، صغری اسدی ـ نماینده دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب و عضو هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه شریعتی ـ و محبوبه الهی ـ مدیرگروه طراحی پارچه و لباس دانشکده شریعتی ـ و تعدادی از اعضای رسانه نیز در این جلسه حضور داشتند.
در آغاز این نشست سجاد لطفی، نشست سرپرست دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به این که کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اما بصورت بین دستگاهی فعالیت می کند اظهار داشت: طبق ماده ۱۰ قانون ساماندهی مد و لباس این کارگروه مکلف است از پایان نامه ها حمایت کند و این وظیفه مشترکی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم است. در سال هایی این مهم انجام شده و امسال نیز این مهم به این مهم بصورت هدفمند تر صورت خواهدنمود.


او با اشاره به وجه تمایز میان این دوره با دوره های پیشین، اظهار داشت: امسال نیز می توانستیم بصورت کلی ۲۰ عنوان در رابطه با فراخوان را ارائه نماییم اما برمبنای نیازمندی های واقعی و نیازسنجی ها حرکت کردیم و این نیمسال تحصیلی را برمبنای چهار موضوع و اولویت پژوهشی پیش خواهیم برد؛ حوزه مدست فشن، ظرفیت هوش مصنوعی در مد و لباس، نوآوری و خلاقیت در نقوش و آرایه های لباس اقوام ایرانی، پژوهش های راهبردی در حوزه حجاب با رویکرد پوشش ایرانی اسلامی.
او با اعلان اینکه هنوز معادلی فارسی برای «مدست فشن» در نظر گرفته نشده است با بهره گیری از عناوین جایگزین «سبک پوشش باوقار، فاخر و عفیفانه» اظهار داشت که از دریافت پیشنهادات دراین زمینه استقبال خواهند کرد و با اشاره به دیگر اولویت پژوهشی که در این فراخوان در نظر گرفته شده از طرف این کارگروه با تأکید بر ظرفیت هوش مصنوعی در مد و لباس اظهار داشت: مدتی است بواسطه هوش مصنوعی شاهد تغییراتی در عرصه مد و لباس هستیم.
او با اشاره اولویت پژوهشی نوآوری و خلاقیت در نقوش آرایه های لباس اقوام ایرانی اظهار داشت: این میراث در دست ماست و بدنبال آن هستیم که آنرا آنگونه کارآمد نماییم که نوجوان دهه هشتاد و نودی ایرانی تمایل به استفاده از این البسه را داشته باشد. در سرتاسر دنیا در فناوری نرم مد به این هنر پرداخته می شود و ما نیز در این زمینه هم توانمند هستیم؛ ما مبتنی بر تحقیقات می توانیم توانمندتر نیز بشویم؛ می توانیم با جلوداری و پیش قراولی مراکز علمی و دانشگاه ها و استفاده از پژوهش های علمی در حوزه حجاب و پوشش ایرانی اسلامی به این مهم برسیم. به این مساله توجهی ویژه داشتیم که به صورتی عمیق، علمی و با عقلانیت پیش رویم.
لطفی با اشاره به لزوم بازنگری و در نظر گرفتن نقش تحقیقات در نقشه راهبردی و کاربردی دستگاهها اظهار داشت: گاه با آمد و رفت مسئولان، برنامه ها و نقشه هایی ابتر و ناقص می ماند اما هر آن چه که مبتنی بر رویه سازی شود با جابجایی های سیاسی نیز تغییر نمی کند چونکه مبتنی بر پژوهش بوده است. طی دو سال اخیر نیز با هماهنگی و اقداماتی مانند رتبه بندی طراحان، سرفصل های مدارس نوین طراحی و تدوین دستورالعمل، بازنگری و ابلاغ با بخش دانشگاهی و صنعت، کوشیدیم در آن قسمت که از سطح پژوهشی متناوبی برخوردارست با سایر بخش ها تعامل داشته باشیم.


سرپرست دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس در ادامه با اعلان اینکه کوشیدیم از اقدامات مقطعی جلوگیری نماییم، اظهار داشت: کارگروه ساماندهی مد و لباس دارای سه بخش مردمی، ارتباط با صنف و صنعت و دانشگاه است. امروز دو جلسه را با دو هیئت علمی داشتیم که این ارتباطات را حفظ نماییم.
او اشاره کرد: به ما کمک کنید که از این نیز علمی تر شویم تا منجر به آثار میان مدت و بلندمدتی شود.
لطفی با اشاره باردیگر به در نظر گرفتن اهدافی هدفمند در بین اولویت های پژوهشی این کارگروه، اظهار داشت: شاید موضوع سایزبندی را نیز به عنوان یک خلاء در این موارد باید در نظر گرفت. خلائی که در عرصه اجرا و عملیات در صنعت و صنف مد نظر است که البته در قسمت علمی دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر به آن خواهیم پرداخت. در شورای علمی به این نتیجه رسیدیم که باید این مسئله را به عنوان یک بخش ویژه در نظر بگیریم و فراخوانی صورت گیرد. البته کارهای ارزشمندی تا کنون انجام شده تا اصطلاحا چرخ را از اول اختراع نکنیم؛ شاید کارهایی که تا حالا انجام شده پاسخگو باشد؛ البته نیاز به زمینه سازی برای ارائه پژوهش های فعالان این حوزه نیز وجود دارد تا این موارد در اختیار علاقه مندان قرار گیرد و در دسترس آنان باشد.

در ادامه این جلسه محمد حسین آشتیانی ـ مسئول واحد آموزش و پژوهش کارگروه ساماندهی مد و لباس ـ با اشاره به نکاتی در باره فراخوان «حمایت از پایان نامه تحصیلات تکمیلی حوزه مد و لباس» اظهار داشت: با توجه به این که مدتی توسط کارگروه مد و لباس توجه اساسی شده بود، متوجه فقدانی شدیم و امسال به این نتیجه رسیدیم که در عرصه هایی از مد و لباس ضعف پژوهشی وجود دارد. به همین دلیل چند ماه مسائل را جمع آوری کردیم و به این نتیجه رسیدیم که اهم مباحث می تواند چهار حوزه مطرح شده باشد.
او با اشاره به اولویت پژوهشی در عرصه مدست فشن اظهار داشت: مدست فشن از سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۲ به بعد در غرب و اروپا عنوان شد و نخستین کتب تاریخی در عرصه مد در این سال ها نوشته شد. به ترتیب این حوزه وارد جوامع شد و جدیدالورود است. بطور مثال هندوستان از ۲۰۱۶ به بعد بصورت رسمی وارد مدست فشن شدند. امر مدست فشن از نظر مطالعاتی در ایران نیز امر غریبی است و اگر بخواهیم در مد عفیفانه و باوقار آنرا تبیین نماییم، نیاز است که فضای علمی دانشگاه به یاری اکوسیستم ما بیاید و این مساله را تبیین کند و حتی همراه نظام حکمرانی کشور شود. مفهوم مدست فشن یکی از زیرمجموعه های بحث مدست فشن است که توضیحات لازم برای پژوهش درباره ی آن بصورت تفصیلی و جزیی در سایت نیز مطرح خواهد شد. نیاز است که دراین زمینه پژوهش هایی صورت گیرد. در باب تاریخ مدست فشن حداقل چهار کتاب مطرح در انگلستان و از طرف مورخان فشن کار شده که دو کتاب از طرف کارگروه مد و لباس کشور درحال ترجمه است؛ برداشت اکوسیستم ایران و فرهنگ ایرانی نیز از اهم نکاتی است که باید به آن بپردازیم و از اساتید دانشگاه می خواهیم دانشجویان خودرا راهنمایی کنند تا به این مورد نیز پرداخته شود.


آشتیانی با اعلان اینکه کارگروه مد و لباس به همت یکی از موسسات وابسته خود در نظر دارد رویدادی را اواخر آبان ماه در حوزه مد و لباس و هوش مصنوعی برگزار کند دراین زمینه اظهار داشت: بخش خصوصی این رویداد را برگزار می نماید و زمانی که ما به عنوان یک بخش ستادی عمل می نماییم اهتمام داریم که تسهیل گر بخش خصوصی باشیم. به همین دلیل یک بخش خصوصی متولی این امر شده که در حوزه هوش مصنوعی رویدادی را برگزار کند.
او افزود: به جز برگزاری رویداد، نیاز است که در دانشگاه ها مطالعات جدی صورت گیرد. این موضوعی میان رشته ای است که محور اول آن دوستان و فعالان مد و لباس هستند اما این امری است که نیاز است نخبگان و دانشجویان رشته های علوم انسانی و دانشجویان فناوری به ویژه در حوزه هوش مصنوعی به این مساله بپردازند؛ محوریت داوری ما البته اساتید مد و لباس هستند اما این امر معطوف به مد و لباس نیست.
مسئول واحد آموزش و پژوهش کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به اولویت پژوهشی «نوآوری و خلاقیت در مدل و لباس اقوام» اظهار داشت: این مساله مبحثی میان رشته ای است و متاسفانه ما درحال از دست دادن ظرفیت لباس اقوام خود هستیم. بیش از ۱۷۰ رودوزی سنتی و خیلی از استایل های مختلف پوششی اقوام درحال از میان رفتن است. پیش بینی می شود باتوجه به تغییر نسل خیلی از این لباس ها در آستانه انقراض قرار گیرند. به این فکر هستیم که به این صورت مسئله دقیق نگاه نماییم و دریابیم که چگونه می توانیم با حفظ اصالت لباس اقوام آنها را در بین لباس روزانه مردم جای دهیم.


آشتیانی افزود: تلاش هایی دراین زمینه شده و بنابر دلیلهای مختلف که فقط مسئله طراحی نبوده است نتوانستیم لباس اقوام را احیا نماییم یا در زندگی خود بیفزاییم. به همین دلیل یکی از اهداف ما این است که این مبحث، مقدمه ای برای رسیدن به هدف باشد.
او با اشاره به انجام پژوهش های راهبردی در حوزه حجاب نیز اظهار داشت: مستحضر هستید که مسائل مختلفی زیر مجموعه حجاب می گنجد؛ مسائل در رابطه با الهیات، مسائل روانشناسی، سیاسی و میان رشته ای. این مساله را به نحوی مد نظر داریم که بصورت جامع به آن نگاه شود چونکه این مباحث پیوسته است.
او با اشاره به شرح روشی که این کارگروه برای پشتیبانی از دانشجویان در نظر گرفته است اظهار داشت: در هر کدام از مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد ۱۰ دانشجو مورد حمایت قرار خواهند گرفت و هر پایان نامه تا سقف حداکثر ۲۰ میلیون تومان مورد حمایت مد و لباس کشور قرار خواهد گرفت. به میزان در نظر گرفته شده کمک هزینه ای تحت اختیار دانشجو قرار خواهد گرفت و ۲۰ درصد این هزینه ها نیز مربوط به استاد راهنما خواهد بود.
مسئول واحد آموزش و پژوهش کارگروه ساماندهی مد و لباس با شرح نحوه فعالیت در نیم سال اولیه اظهار داشت: تا ۱۶ آذرماه اطلاعات اولیه باید از طرف دانشجویان به دست ما برسد. با بهره بردن از اساتید، مشاورانی را برای تبیین بهتر این موضوعات خواهیم داشت. یکی از مدارس طراحی لباس ما آمادگی این مساله را دارد که بصورت رایگان برای افراد معرفی شده خدمات ارائه کند و در حوزه های مشخص مشاوره های لازم را ارائه نماید. از طرف دیگر بنا بر قدرتی که کارگروه در بین صنعت و فعالان اقتصادی دارد می توانیم زنجیره ارتباطات خودرا تحت اختیار پژوهشگران قرار دهد. تسهیل گری فقط حمایت مادی نیست، انتشار پژوهش ها، خدمات و منتورینگ را نیز مد نظر داریم. اهتمام داریم این فرآیند ۱۶ آذر به اتمام برسد. اهتمام خواهیم کرد مطالب را برای نیم سال تحصیلی دوم نیز اعلام کنیم؛ البته مد نظر داریم مطالبی را برای حوزه علمیه نیز اعلام نماییم که بوسیله نظام حوزوی نیز به برخی موضوعات پرداخته شود.
در ادامه دکتر محبوبه الهی ـ مدیرگروه و عضو هیات علمی دانشکده شریعتی در گروه طراحی پارچه و لباس ـ گفت: بحث های در رابطه با پژوهش متاسفانه در بخش های عملی و هنری در جایگاه شایسته خود قرار ندارد؛ خصوصاً در عرصه مد و لباس با خلاء های زیادی مواجه هستیم و شاید یکی از علل این که در عرصه عملی، دانشجویان و یا هنرجویان ما توان لازم برای ارائه ایده های خلاقانه ندارند، همین موضوع است که در عرصه پژوهش آنگونه که باید تحقیق نمی کنند.


وی یکی از وظایف دانشگاه را تاکید بر بحث پژوهش عنوان نمود و افزود: در رابطه با دانشکده شریعتی می توان اظهار داشت که این دانشکده موضوع پژوهش را به عنوان یک بحث مهم در ارائه کارهای عملی می داند و همیشه در جشنواره ها، دانشجویان ما پایان نامه های خوبی در بخش نظریه و عملی می نگارند.
این استاد دانشگاه، اشاره کرد: با رویکرد موجود، فکر می کنم بسیاری از پایان نامه های دانشجویان ما بند سوم در رابطه با «خلاقیت در نقوش و آرایه ها» را دارد در صورتیکه دوستان می گویند در آنها کم کاری شده است اما در آرشیوِ دانشگاه ما نمونه های فراوانی از این دست وجود دارد. فقط یک آه و افسوس برای من باقی می ماند که چرا در این نقطه به مقطع کارشناسی توجه نشده و چرا فقط به مقطع کارشناسی ارشد و دکتری توجه شده است؟
وی ادامه داد: دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در عرصه های نظریه مطمئنا حمایت می شوند؛ حتی برخی رشته تحصیلی شان پژوهش هنر است اما در حیطه مد و لباس فعالیت می کنند؛ ولی موضوع این است که بار عملی کار بیشتر در مقطع کارشناسی در دانشجو شکل می گیرد. با ورود دانشجو به مقاطع بالاتر، او وارد حوزه های تئوریک می شود و فعالیت عملی چندانی ندارند اما ما می توانیم با حمایت دانشجویانِ مقطع کارشناسی که اتفاقا کارهای خلاقانه ای هم دارند که پاسخگوی نیاز جامعه و صنعت مد است، خلاء فعلی را پر نماییم.
وی با تأکید بر این که کارهای عملی دانشجویان یک بنیان تئوریک دارد، اشاره کرد: دانشجو در تاریخ، جست وجو و ریشه یابی کرده است، آنالیز انجام داده و بر تغییر فرم آن کار کرده است، طرح را بروزرسانی کرده است و برای آن زحمت کشیده است تا طرحی نو عرضه نماید.
او موضوع پژوهش در عرصه مد و لباس را بسیار کمرنگ خواند و اظهار داشت: ما کتب و منابع بسیار خوبی که بتوانیم به آنها به عنوان منابع دست اول قابل رجوع اشاره نماییم خیلی کم داریم و در عرصه عملی هم که اصلا چنین منابعی وجود ندارد که بتواند بگوید چطور میتوان به یک طراح خوب تبدیل شد؟ اگر هم نمونه ای وجود داشته باشد از منابع خارجی است که متناسب با فرهنگ همان کشورها تنظیم شده است. بدین سبب باید کتب و پایان نامه هایی حمایت شود که به دانشجو یاد بدهد در عرصه عملی چگونه فعالیت کند.
الهی با تأکید بر این که به مباحث نظریه در رابطه با حوزه مد و لباس به درستی پرداخته نشده است، بیان کرد: کم کاری ما به اندازه ای است که حتی در دایره المعارف های بین المللی حوزه مد و لباس، حتی به نوع پوشش در دور افتاده ترین قبایل آفریقا پرداخته شده است اما حتی یک خط هم از نوع فرهنگ پوشش ایرانیان در آن وجود ندارد.
وی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم برای برون رفت از این شرایط پشتیبانی از پایان نامه های دانشجویان است؛ اما امیدوار هستم این حرکت ها تنها در حد پرداخت وجه به دانشجو نماند و شاهد خروجی مثبت آن باشیم. شخص بنده دوست دارم که بنیاد یا کارگروه، سالانه اعلام نماید چندتا از این پایان نامه ها را در کدام نقطه بهره برده است؟ خروجی پایان نامه های قبلی متاسفانه در هیچ جا دیده نشد و من به عنوان عضوی از جامعه این توقع را دارم که خروجی مباحث حمایتی در عرصه مد و لباس را در فرهنگ و پوشش مردم شاهد باشیم. متاسفانه کم کاری زیاد است و می توان در این بخش بیشتر فعالیت کرد.
در ادامه مهدی منصورزاده ـ مدیرگروه دانشگاه فرشچیان ـ نیز اظهار داشت: یک مشکل این است که با وجود این که مقطع کارشناسی، پایه تربیت دانشجویان است اما مورد غفلت واقع شده است. عاملی که اندکی هم ما را دلسرد کرد این بود که سرفصل ها را به روز کردیم اما به علت رشد و توسعه فضای مجازی تغییر ندادیم. محوریت دانشگاه ما استاد ـ دانشجویی است و اینطور نیست که مانند سایر دانشگاه ها گروهی کار نماییم. تمرکز اصلی ما تقویت اساتید دانشگاه است.


وی ادامه داد: سعی کردیم بجای این که ورکشاپ ها را برای دانشجویان برگزار نماییم، ورکشاپ و نشست ها را برای اساتید برگزار نماییم و کلاس درسی اساتید را داشته باشیم و در عین حال دانشجو را برای مباحث پژوهش تقویت نماییم که لازمه این کار هم بروز رسانی سرفصل هایی بود که بسیار عقب بود.
او اشاره کرد: دانشجویان باهوش نسل جدید از خیلی مباحث جلوتر هستند. زمانی که در دانشگاه تهران ـ جنوب، نرم افزار تدریس می کنم دانشجویان حتی ایده های خلاقانه ای فراتر از هوش مصنوعی مطرح می کنند.
وی با تأکید بر این که پدیده «فشن» به مفهوم واقعی کلمه در کشور ما وجود ندارد، اظهار داشت: تمرکز ما به درست باید بر حوزه مد و لباس اسلامی باشد. الان واقعا این حوزه به بیراهه می رود، کاری به دغدغه های سیاسی نداریم اما پوشش باید چهارچوب خاصی داشته باشد.
او با تأکید بر اهمیت پشتیبانی از هوش مصنوعی در این بخش، اشاره کرد: اگر منابعی وجود دارد خوب است که در اختیار این بخش قرار گیرد و پروژه ها به روز شده جلو برود. متاسفانه بخش آموزش هم مغفول مانده است و باید کاری کرد که اساتید هم حمایت شوند تا انگیزه کافی داشته باشند. دراین زمینه اگر کارگروه می تواند حمایت کند باید اقدام نماید. با افزایش حمایت ها، فضایی به وجود می آید که از ولنگاری فضای مد و لباس فاصله می گیریم و این مهم با حمایت مسئولین آموزش و پژوهش دراین زمینه میسر می شود.
صغری اسدی نماینده دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب و عضو هیات علمی دانشکده فنی شریعتی نیز اظهار داشت: بنده در دانشگاه آزاد و شریعتی تدریس می کنم و باید بگویم پتانسیل دانشگاه شریعتی ثابت شده است و نشانگر پشتوانه قوی عملی و پژوهشی این دانشکده است. در دانشگاه آزاد هم تعدادی از دانشجویان بسیار عالی کار کرده اند و تولیدات بسیار خوبی از این پایان نامه ها دارند.


او اشاره کرد: دانشجویی داریم که برای لباس فرم مدارس از لباس های ترکمن ایده گرفته و بیش از ۲۰۰ طرح زده است که همگی هم قابلیت اجرا دارند. دانشجویان مستعدی داریم که خلاقیت آنها به علت حمایت نشدن مالی به هرز می رود و بعد از فراغت از تحصیل در رشته های غیر مرتبط، مشغول بکار می شوند؛ درحالی که باید حمایت شوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به چالش های موجود در حوزه سایزبندی پوشاک اشاره نمود و اظهار داشت: موضوع سایزبندی که دوستان به آن اشاره کردند یک دغدغه مهمست که بنده هم چندین سال است که به بنیاد تذکر می دهم تا این مساله را حتی در ابعاد کوچک در تهران پوشش دهند تا دانشگاه با کمک صنعت، یک سایزبندی درست برای تولیدات ارائه شود. الان متاسفانه سایزبندی لباس ها درست نیست و این مشکل بسیار بیشتر هم شده است.
او توجه به لباس نوجوان را موضوعی مهم خواند و اظهار داشت: فقط ابعاد کوچک شده لباس بزرگسالان را برای نوجوانان استفاده می نماییم که هیچ تناسبی با روحیه آنها ندارد و حتی این آموزش غلط را می دهد که بزرگ تر از سن خود رفتار کنند.
فاطمه همتی مدیر گروه دانشگاه هنر معماری و پارس نیز اظهار داشت: درباب صحبت های آقای آشتیانی پیرامون ۲۰ میلیون حمایت مالی از دانشجویان، باید بگویم که بنده همین الان پایان نامه ای دارم که تنها بخش عملی آن ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد. در بخش کارشناسی ارشد بسیار پر و پیمان تر از این هزینه داریم. دانشجویان ما حالا کار نظریه و عملی قوی انجام می دهند. به عنوان مثال دانشگاه الزهرا یک کار جزئی انجام می دهد اما ما کالکشن کاملی از آنها می گیریم.
وی ادامه داد: این مبحث مالی که ایشان به آن اشاره کردند بسیار کم است، چون پروژه های دانشجویان ما سنگین است و این هم به توانمندی آنها برمی گردد.
او اشاره کرد: ما باید پل ارتباطی با وزارت میراث فرهنگی، نمایشگاه ها یا سایر بخشهایی که دانشجویان بتوانند کار پژوهشی انجام دهند و یا با کارخانه ها داشته باشیم.
وی با اشاره به فعالیت دانشجویان در حوزه مد پایدار، اشاره کرد: با اینحال هیچ کارخانه ای با آنها همکاری نکرد و دانشجو موظف بود که از هزینه شخصی پول پارچه را بدهد؛ درحالی که طرح مد پایدارِ دانشجو به شکلی بود که بتواند از ضایعات پارچه ای که کارخانه ها تولید می کنند استفاده نماید اما با اینحال باز هم کارخانه ای از آنها حمایت نکرد.
همتی اشاره کرد: این درحالی است که در مد پایدار بدنبال این هستیم که اضافه خرجی نداشته باشیم و در عین حال به محیط زیست هم صدمه ای وارد نکنیم. متاسفانه همکاری نکردن صنعت در این رشته بیداد می کند.
وی با اشاره به فعالیت دانشجویان در فضای مجازی و اینستاگرام، اظهار داشت: اما این مساله به اندازه کافی به شناخته شدن آنها کمک نمی کند درحالی که باید در بازار کار حمایت شوند.
در آخر سجاد لطفی مدیرکارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به صحبت های اساتید دانشگاه اظهار داشت: متن قانون نیز بر تحصیلات تکمیلی تاکیدی ندارد و بحث تحقیقات و رساله های متفاوت مطرح است. می توانیم به فراخور رشته بازنگری داشته باشیم تا آن جا که لازم است مداخله داشته باشیم. این نیز حمایت است و کامل نمی توانیم هزینه های یک پژوهش را تقبل کنیم؛ چونکه محدودیت های خودرا داریم اما حمایت معنوی را در نظر خواهیم گرفت. باید ملاحضات صنعت نیز در نظر گرفته شود اما با هدایت اساتید با افتخار در خدمت خواهیم بود تا حتی اگر لازم است یکسری نگرش های ذهنی نیز در صنعت تغییر کند.
او اظهار داشت: هدف کلان ما ارتقاء سطح طراحی در طراحان و بخش های طراحی در صنعت و صنف است؛ صنایع باید به این مسئله برسند که به اتاق های مجرب طراحی نیاز دارند و آورده و ورودی به جز خروجی های دانشگاه نخواهند داشت. خروجی ها نیز باید نیازمندی های صنعت را بداند و نقش آفرینی کند.
در بخش پایانی این مراسم با حضور اعضای کارگروه ساماندهی مد و لباس و اساتید دانشگاه از پوستر فراخوان پشتیبانی از پایان نامه تحصیلات تکمیلی حوزه مد و لباس در نیم سال اول تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ رونمایی گردید.








منبع:

1402/08/09
16:21:21
0.0 / 5
487
تگهای خبر: آموزش , بازار , بروزرسانی , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912