فراجا گردشگری
در هم اندیشی شهرهای جهانی ایران مطرح شد

ایران به دنبال تحول در روابط فرهنگی با سایر کشورها

ایران به دنبال تحول در روابط فرهنگی با سایر کشورها فراجا: در اولین هم اندیشی شهرهای جهانی ایران بر ˮایجاد قرارگاه های فرهنگی بمنظور ایجاد تحول در روابط فرهنگی با سایر کشورها و دفاع از تصویر واقعی ایرانˮ تاکید گردید.


به گزارش فراجا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست «هم اندیشی با شهرهای جهانی» با همکاری مشترک سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی پور ـ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ـ، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، شهرداران شهرهای خلاق ایران و مدیران ارشد فرهنگی کشور، مدیران وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این سازمان، انجام شد.
ایمانی پور با اشاره به فلسفه تشکیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تصریح کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بعنوان مرکز دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۴ برای یکپارچه سازی کارهای فرهنگی و انسجام کارهای فرهنگی بین المللی ایران در خارج از کشور تأسیس شد تا تصویری روشن از فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی را به جهانیان عرضه نماید.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اضافه کرد: این سازمان از شروع حیاتش تا حالا فراز و فرودهایی داشته است که ما تمام زحمات این سال ها را ارج می نهیم و باید برای تحقق دیپلماسی فرهنگی از ظرفیت های بالقوه، استفاده نمائیم و رو به جلو قدم برداریم.
او به "نقش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در عرصه دیپلماسی فرهنگی و تاکید و فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی درباب بازسازی انقلابی در ساختارهای فرهنگی و ایجاد تحول در عرصه امور بین المللی و فرهنگی" اشاره نمود و اضافه کرد: بر این اساس در نظر داریم تحولی را در روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ایجاد نماییم که در ابتدا، این تحول را از سازمان فرهنگ و ارتباطات شروع خواهیم کرد تا مدیریت امور فرهنگی ـ بین المللی از مدیریت سازمانی به مدیریت قرارگاهی تبدیل گردد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه اظهار داشت: در سطح سازمانی به دنبال این هستیم تا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را بعنوان قرارگاه مشترک کارهای فرهنگی بین المللی کشور معرفی نماییم و در سطح ملی، ظرفیت های موجود در استانها و شهرها خصوصا جهان شهرها را برای پشتیبانی دیپلماسی فرهنگی و روابط فرهنگی ایران بسیج خواهیم کرد.
ایمانی پور با تشریح کارهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دفاتر شهرهای مشهد و قم، بیان کرد: با هدف استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های دیگر شهرها در تقویت و پشتیبانی رایزنی های فرهنگی منطقه، درصدد آن هستیم تا در بعضی از شهرها که دارای ظرفیت بالایی در حوزه های ظرفیت های تاریخی، فرهنگی و علمی هستند، دفاتر نمایندگی ایجاد نماییم.


او اشاره کرد: این سازمان علاوه بر استفاده از توانمندی های موجود در مرکز، به ظرفیت و پتانسیل های سایر شهرها و استانهای کشور توجه جدی دارد و مایل به بهره گیری از حضور و مشارکت نمایندگان شهرهای خلاق است.
وی با تاکید بر اینکه خواهرخواندگی موجب رشد توسعه پایدار شهرها و ارتقاء تعاملات فرهنگی و بین المللی می شود، اظهار داشت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می تواند بستر و زمینه های لازم برای ارتباطات شهری و خواهرخواندگی با همتایان خود، گفت وگوی مستقیم شهرداران با همتایان خود، اجرای کارهای پژوهشی و علمی، برگزاری نشست های مشترک و همایش های بین المللی بین شهرهای ایران و دیگر کشورها را بوجود آورد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همین طور گردشگری را یکی از حوزه های مهم اقتصاد فرهنگ دانست و بر ضرورت به کارگیری ظرفیت های استان و شهرها و زمینه سازی همکاری و تعامل در زمینه فرهنگی ـ بین المللی تاکید کرد.
حجت الله ایوبی ـ دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران ـ با اشاره به اهمیت برگزاری اولین مجمع هم اندیشی جهان شهرهای ایرانی اظهار داشت: یونسکو از سال ۲۰۰۴ میلادی به این نتیجه رسید که شهرها محور توسعه و قلب تپنده مسائل اقتصادی، اجتماعی، شهرسازی و در عین حال فرهنگ هستند و زمان طولانی طی شد تا دولتمردان دریافتند که کالای فرهنگی قسمتی از کالاهای اساسی یک جامعه است.
او اضافه کرد: در حقیقت، بدون فرهنگ، جامعه قابل ارائه نیست. کالای فرهنگی می تواند اقتصاد و گردشگری یک کشور را متحول کند و امروز، صنایع خلاق بعنوان منبع مالی باارزش در دنیای امروز مطرح است.
ایوبی با اشاره به شبکه شهرهای خلاق یونسکو و شهرهای خلاق ایران اظهار داشت: شبکه شهرهای خلاق یونسکو برای ترویج همکاری میان شهرهایی به راه افتاد که از خلاقیت بعنوان عاملی راهبردی برای پیشرفت پایدار شهری بهره برده بودند.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ادامه بیان کرد: شهرهای خلاق در ادبیات، موسیقی، فیلم و معماری خلاقیت دارند و سفیران فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در دنیا هستند.


ایوبی اضافه کرد: شهرداران شهرهای خلاق باید ظرفیت های فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در حوزه های مختلف نوروز، راه ابریشم، آداب و رسوم، گردشگری و... را به اقصی نقاط دنیا معرفی کنند.
او همین طور پیشنهاد داد: بسته ای با محتوای معرفی تاریخ، تمدن، فرهنگ و آداب و رسوم شهرهای ایران تهیه و با همکاری رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور توزیع شود.
علی اصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ نیز در سخنانی اظهار داشت: گردشگری ابزار مؤثری برای دفاع از تصویر واقعی کشور است و همین طور می تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال بوجود آورد.
او با اشاره به ظرفیت های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پیشبرد دیپلماسی فرهنگی، اظهار نمود: خوشبختانه رایزنان فرهنگی ایران و پایگاه هایی که توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خارج از کشور مشغول به فعالیت هستند، می توانند به مثابه یک قرارگاه مردمی برای توسعه گردشگری باشند.
شالبافیان اظهار داشت: تلاش ما بر این است تا انسجام بخشی در زمینه گردشگری در نهادهای ایرانی در خارج از کشور را داشته باشیم. رایزنان فرهنگی ایران به جهات موضوعی می توانند بعنوان نقطه ثقل محوری ایجاد این هماهنگی، عمل کنند.
او نقش کلیدی حوزه گردشگری در رشد و توسعه شهرها و معرفی داشته های فرهنگی ایران به جهانیان را تصریح کرد و اضافه کرد: حوزه گردشگری در شناساندن داشته های فرهنگی ما در سراسر جهان نقش آفرینی خواهدنمود.


در ادامه این جلسه، شهرداران، رؤسای شورای شهر و رابطان شهرهای خلاق شهرهایی همچون اصفهان، رشت، بندرعباس، سنندج، کرمانشاه، تهران، مشهد مقدس، شیراز، یزد، اراک، کاشان، بندرخمیر، هشتگرد، تبریز، لاهیجان، کرج، همدان، کرمان، کلاردشت و... به ارائه نظرات خود در موضوع نشست پرداختند.




منبع:

1400/10/29
09:13:47
0.0 / 5
535
تگهای خبر: شهر , صنایع دستی , فرهنگ و تمدن , گردشگری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912