فراجا گردشگری

کشف آثار ۴۰۰۰ ساله در گرگان

کشف آثار ۴۰۰۰ ساله در گرگان فراجا: باستان شناسان در گمانه زنی های تپه کفشگیری گرگان به یافته های ارزشمندی از دوره مفرغ میانی و جدید به قدمت 4000 سال رسیدند.


به گزارش فراجا به نقل از ایسنا، تپه کفشگیری در بخش مرکزی شهرستان گرگان استان گلستان واقع شده است و در سال ۱۳۸۳ به شماره ۱۱۲۸۴ در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است. تپه کفشگیری برای نخستین بار توسط «تی جی آرنه» عتیقه شناس سوئدی در سال ۱۳۱۱ خورشیدی شناسایی و در دهه ۶۰ خورشیدی توسط «شیومی» عتیقه شناس ژاپنی در نقشه دیرینه شناسی گرگان جانمایی شد.
کاوش در این تپه اینک با هدف تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه کفشگیری گرگان، با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده است.




سید مقداد موسوی که سرپرست هیأت دیرینه شناسی تپه کفشگیری گرگان است درباره ی آن چه از این گمانه زنی به دست آمده است، اظهار داشت: در این گمانه زنی یافته های ارزشمندی از دوره مفرغ میانی و جدید حوزه فرهنگی گرگان با قدمت حدود چهار هزار به دست آمده است که شامل بقایای کوره سفال پزی، تنور اجاق، بقایای معماری و شواهد فرهنگی همچون سفال، ابزار سنگی و... است.
این عتیقه شناس اضافه کرد: تدوین گزارش و نقشه نهایی در ادامه مسیر پروژه صورت خواهد گرفت.
سرپرست هیأت دیرینه شناسی تپه کفشگیری گرگان درباره ی ضرورت انجام تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این تپه اظهار داشت: ایجاد روستای کفشگیری در پیرامون این محوطه و توسعه ساخت وسازها و تفاضای مالکین درباره ی الحاق به بافت و تغییر کاربری، ضرورت انجام پروژه بوده تا مطالعات تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این اثر باارزش توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صورت گیرد.





1403/07/25
09:25:34
0.0 / 5
23
تگهای خبر: باستان شناس , دیرینه شناسی , شهر , صنایع دستی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912