رییس ستاد هماهنگی خدمات سفر تاكید كرد؛
معرفی ظرفیتهای گردشگری به زوار اربعین
به گزارش فراجا، معاون گردشگری بر اعمال ادارات کل استانی شامل نظارت جامع بر تاسیسات گردشگری، تأمین نیاز اقامتی، پذیرایی و معرفی ظرفیتهای گردشگری در استانهای مرزی و مسیر زوار اربعین تاکید نمود.
به گزارش فراجا به نقل از مهر، علی اصغر شالبافیان رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به همراه مدیران کل مربوطه در ارتباط مجازی با مدیران کل و معاونین گردشگری ۵ استان مرزی و خروجی زوار اربعین شامل آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و استانهای مسیر همچون همدان، لرستان و مرکزی پیرو عضویت وزارت خانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ستاد اربعین نسبت به هماهنگی های لازم در میزبانی شایسته از زائرین اباعبدالله الحسین (ع) تاکید نمود.
وی ضمن این که وظیفه ذاتی ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ها و هم فعالیت بعنوان عضو ستاد اجرایی خدمات سفر، پیگیری جدی اموری همچون نظارت بر قیمت ها، بازرسی تأسیسات گردشگری، تأمین و فعال کردن مراکز اقامتی مورد نیاز و هم توجه جدی نسبت به آشنایی مسافران و زائرین با جاذبه های گردشگری استان را به دنبال دارد، خاطرنشان کرد: ورود و خروج زوار اربعین به استانهای مرزی و مسیری، فرصت ویژه ای برای استان ها بعنوان گردشگران بالقوه و یا سفیران گردشگری به شمار می آیند. ازاین رو همانند سنوات گذشته با برگزاری مراکز اطلاع رسانی، توزیع اقلام تبلیغاتی و فراهم آوردن امکانات اقامتی مناسب زمینه بازدید از جاذبه ها در این ایام و یا برنامه ریزی سفر در فرصت های آتی را سبب خواهد شد.
شالبافیان همینطور ضمن تاکید بر گرمای هوا فراهم آوردن امکان استراحت زوار در موکب ها و استراحتگاه های بین مسیر را هم در رأس امور اجرایی پیش رو قرار داد و اظهار داشت: همچون سالهای گذشته ایده راه اندازی هر خانه، یک موکب می تواند به یاری تأمین مراکز اقامتی مورد نیاز زوار بیاید تا با فراهم آوردن امکانات پذیرایی و استراحت، ایمنی و کیفیت سفر زوار محترم را تأمین کند.
معاون گردشگری در ادامه برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی را تجربه موفق استانهای مرزی و مسیری زوار اربعین طی سالهای گذشته عنوان نمود و اضافه کرد: این ابتکار علاوه بر ایجاد انگیزه برای استراحت وتوقف زوار که اکثرا با خودروی شخصی به سفر می روند، زمینه آشنایی مسافران با فرهنگ بومی و هنرهای سنتی هر یک از استانهای مقصد را فراهم می آورد. این تجربه که پیش از این در استانهای کردستان و کرمانشاه اجرایی شده است می تواند در سایر استان ها هم ترویج یابد.
همچنین رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با تکیه بر اهمیت مسیر برگشت زوار اظهار داشت: خیلی از تدابیر، قبل از زیارت مسافران اتخاذ می شود در صورتیکه زوار به علت پیاده روی مستمر و تحمل گرما و خستگی های مربوطه در راه برگشت هم نیازمند تجمیع خدمات و اهمیت دادن به امکانات مورد نیاز همچون برگزاری موکب ها، تأمین آب و خوراک مورد نیاز و هم برگزاری محل هایی برای استراحت هستند.
به گفته معاون گردشگری کشور نظارت بر سرویسهای بهداشتی و هم تأسیسات تخصصی گردشگری هم باید در اولویت اجرایی ادارات کل استانی قرار گیرد که این اقدام می تواند با همکاری و تعامل سایر دستگاههای عضو ستاد مرکزی همچون راهداری و ستاد اقامه نماز پیش رود.
همچنین در این نشست بهره مندی از سامانه رسیدگی به شکایات و کسب اطلاعات گردشگری ۰۹۶۲۹ هم بعنوان فرصت و امکانی ویژه برای زوار کربلا ارائه شد.
در این وبینار شالبافیان جهانی شدن محوطه باستانی هگمتانه استان همدان را مسیری جدید برای آشنایی گردشگران با ظرفیتهای فرهنگی و تاریخی این استان اعلام و تصریح کرد: هر یک از ادارات کل استانی ضمن ارتباط با رسانه های محلی خود و هم صدا و سیما، علاوه بر اطلاع رسانی نسبت به عرضه امکانات و شرایط میزبانی از زوار نسبت به معرفی ظرفیتهای گردشگری استانی هم تاکید ویژه داشته باشند.
معاون گردشگری همینطور تخصیص اعتبارات به استانهای مرزی و در ادامه استانهای مسیر را هم یکی دیگر از تدابیر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان نمود که از جانب وزیر محترم به ادارات کل استانی تخصیص داده شده است.
جلوگیری از افزایش قیمتها در روزهای اربعین
در این نشست یحیی نقی زاده محجوب، مدیرکل نظارت، ارزیابی و خدمات گردشگری هم خطاب به مدیران استانی تصریح کرد با همکاری تشکل های گردشگری نظارت جامع بر خدمات تأسیسات گردشگری و کنترل قیمتها به زوار اربعین اعمال شود.
وی همینطور رصد دائمی سامانه رسیدگی به شکایات و عرضه اطلاعات گردشگری ۰۹۶۲۹ را هم در دستور کار ادارات کل استانی قرار داد و اظهار داشت: نیاز است رسیدگی به شکایات درسریع ترین زمان ممکن انجام و آمارهای دریافت شده اطلاع رسانی شود.
نقی زاده در ادامه همکاری مطلوب میان اعضای ستاد اربعین در استان را فرصتی برای نظارت بر تأسیسات گردشگری و هم فراهم آوردن امکانات اقامتی مورد نیاز عنوان نمود.
لحاظ کردن گرمای هوا در خدمات رسانی به زائرین
در وبینار برگزار شده سیدمصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی و دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر هم اظهار داشت: تردد زوار اربعین در گرم ترین ایام سال، فراهم آوردن امکانات پذیرایی همچون سایبان ها و استراحتگاه های طول مسیر و تأمین آب آشامیدنی را در اولویت خدمات قرار می دهد.
وی در ادامه ضمن تجمیع گزارش ها و اقدامات دریافت شده از ادارات کل استانی نسبت به صرف اعتبار تخصیص یافته جهت امور میزبانی شایسته از زوار اربعین تاکید نمود.
در این نشست احمد تجری مدیرکل سرمایه گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری هم نسبت به هماهنگی و تعامل با اعضای ستاد اربعین و هم ادارات کل استانی نسبت به تأمین و یا ارتقای هر گونه زیرساخت مورد نیاز زوار اعلام آمادگی کرد.
تداوم طرح هر خانه، یک موکب
همچنین در ارتباط مجازی با معاونین گردشگری و مدیران کل استانهای مرزی همچون آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و استانهای مسیر شامل همدان، لرستان و مرکزی گزارش شد امور اجرایی و عملیاتی شامل نظارت، بهینه سازی، افزایش کمیت و کیفیت چشمه های سرویسهای بهداشتی، در نظر گرفتن راهنماهای گردشگری در موکب ها، چاپ اقلام تبلیغاتی ویژه اربعین، در نظر گرفتن امکان اسکان و پذیرایی شبانه روزی، افزایش و راه اندازی موکب های متنوع شامل چادرهای عشایری، ارتقای خدمت رسانی واحدهای بین راهی، پیشبرد طرح هر خانه یک موکب با هدف خدمت رسانی هموطنان به زوار در کنار ده ها خدمات دیگر همچون اقداماتی است که در سطح گسترده ویژه میزبانی شایسته از زوار اربعین در دست اقدام و اجرا است.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب