فراجا گردشگری
گزارش فراجا؛

پیشنهادهایی برای لایحه بودجه1402 میراث فرهنگی

پیشنهادهایی برای لایحه بودجه1402 میراث فرهنگی فراجا: لایحه پیشنهادی بودجه 1402 درحالی ارائه شده که هنوز وزارت میراث فرهنگی در قالب سازمان سابق فعالیت می کند و شرح وظایف آن به تصویب مجلس نرسیده است.



خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ که به علت انتظار برای اعلام وصول برنامه هفتم توسعه با تأخیر انجام شد، نسبت به سال قبل تغییرات زیادی به همراه نداشته است. با اهمیت ترین تغییر شکل این لایحه ارائه تبصره هایی است که به علت دارا بودن قابلیت سالیانه و دائمی شدن از یکدیگر جدا شده است.
متأسفانه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنان بدون مشخص شدن وضعیت قانون اهداف و وظایف، راهبری می شود. بدین سبب بودجه در این وضعیت بر طبق شرایطی تهیه و بررسی می شود که وزارتخانه در قالب سازمان سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فعالیت داشته است.
چرا که مبتنی بر تبصره «۲» قانون تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مصوب ۱۳۹۸، شرح وظایف این وزارتخانه بایستی حداکثر طی مدت یک سال برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه می شد اما این اتفاق تا حالا رخ نداده است. بدین جهت برای اجرائی شدن این تکلیف، اقدام هایی باید صورت گیرد.
از سویی بررسی لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۲ در بخش اعتبارات مربوط به وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و مؤسسات و شرکت های وابسته نشان میدهد که مجموع اعتبار سه فصل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برابر با ۲۸۵۴ میلیارد و ۳۹۶ میلیون تومان است که حدود ۹.۱ درصد از مجموع اعتبارات امور فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری را شامل می شود.

در این میان، اعتبارات در رابطه با سه حوزه مورد بحث چیزی در حدود ۲۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به بررسی این لایحه پیشنهادی پرداخته و از جنبه های مختلفی آنرا مورد کاوش قرار داده و در نهایت نیز برای تعدادی از امور پیشنهاداتی داده است. در این گزارش که هر سال به مناسبت ارائه لایحه پیشنهادی بودجه توسط دولت به مجلس، تهیه می شود؛ چند نکته نیز حائز اهمیت می باشد که به آنها بصورت مفصل تر اشاره شده است.
اعتبار مرکز میراث ناملموس در اعتبارات وزارت دیده نمی شود
از جمله این که بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بدون اعتبارات انتقال نیافته در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، حدود ۳، ۰۱۶ میلیارد تومان است که از این میان، چیزی حدود ۹۴ درصد به وزارتخانه، حدود یک درصد به شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی و حدود ۵ درصد به پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متعلق می باشد.
از اعتبارات وزارتخانه، حدود ۴۲ درصد اعتبارات بصورت هزینه ای و حدود ۵۸ درصد بصورت تملک دارایی سرمایه ای در نظر گرفته شده است. اما اعتبارات مرکز مطالعات منطقه ای میراث ناملموس تهران که طبق قانون بایستی دارای بودجه جداگانه ای باشد، در اعتبارات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دیده نشده است.
از آنجا که اعتبارات در رابطه با ردیف های متفرقه در قیاس با سال قبل در حدود ۲ درصد افت داشته است با احتساب آنها در اعتبارات برآوردی برای وزارتخانه بودجه درنظرگرفته شده برای سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رشد حدوداً ۱۷ درصدی را نشان میدهد.
در ردیف های متفرقه وزارت تنها دو مورد جبران خدمات مرمت کاران و کارگران پایگاه های حفاظتی، پژوهشی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۲۲ درصد و تقویت یگان حفاظت میراث فرهنگی از محل واگذاری اموال توقیفی ۲.۹ درصد رشد مثبت داشته اند.
در این میان بیشترین میزان کاهش مربوط به صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی فرهنگی ۵۰ درصد بوده است. البته باید توجه داشت که کمک به سرمایه اولیه همین صندوق حدود ۱۱ درصد بوده است.

بیشترین سهم در برنامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به برنامه صیانت از میراث فرهنگی ۶۲.۸ درصد متعلق می باشد. بعد از آن برنامه سیاستگذاری، راهبری و توسعه صنعت گردشگری حدود ۲۷ درصد و برنامه پشتیبانی از ارتقا و توسعه صنایع دستی با حدود ۸ درصد با اختلافی بالا قرار دارند.
درآمدهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
درآمدهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ برابر با ۲۶۳ میلیارد و ۵۰۷ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که از این میان ۲۳۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون آن به خود وزارتخانه و مابقی به پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری (۱۴ میلیارد تومان، صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی فرهنگی (۱۷ میلیارد تومان) و شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی (۷ میلیارد تومان) متعلق می باشد.
بیشترین میزان درآمدهای وزارتخانه از محل درآمد حاصل از ورودی موزه ها و محوطه های تاریخی و سایر منافع حاصله (۱۹۰ میلیارد تومان) است. تنها محل درآمدی پیش بینی شده برای پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، درآمد حاصل از خدمات پژوهشی و تحقیقاتی (۱۴ میلیارد تومان) است.
درآمد صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی فرهنگی هم از محل درآمدهای حاصل از اجاره ساختمان ها واراضی (۱۵ میلیارد تومان) و از محل درآمد حاصل از خدمات آموزشی و فرهنگی دو میلیارد تومان بوده است. درآمد شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی تنها از محل سود سهام ابرازی (۷ میلیارد تومان) پیش بینی شده است.
درآمد گردشگری از عوارض خروج از کشور رشد نکرد
درآمدهای ناشی از عوارض خروج از کشور حدود ۳، ۴۳۱ میلیارد تومان پیش بینی شده است؛ این در شرایطی است که سهم حوزه گردشگری از این محل ناچیز است یعنی حدود ۸۰، ۰۰۰ تومان به ازای هر نفر.
علاوه بر این، میزان دریافتی وزارتخانه از محل عوارض خروج از کشور عددی ثابت است درحالی که میزان دریافتی عوارض بر طبق تکرار سفر بصورت تصاعدی افزایش خواهد یافت.

چند پیشنهاد
با توجه به تغییرات به وجود آمده در لایحه قانون بودجه سال ۱۴۰۲ در مقایسه با قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و نظر به ظرفیت های موجود در تبصره های این قانون پیشنهادهای ذیل ارائه می شود:
▪ لحاظ طرح های مطالعاتی در بند «ه «تبصره «۳، »
▪ اختصاص قسمتی از درآمد مالیاتی از محل مالیات بر باغ ویلاها (۵۰ درصد) در بند «ذ» تبصره «۶» برای توسعه زیرساختهای گردشگری در همان استان (دائمی)،
▪ دائمی شدن بند «ه» تبصره «۹» و شمولیت آن به حوزه های میراث فرهنگی و طبیعی و صنایع دستی،

▪ دائمی شدن بند «ز» تبصره «۹» درباب تعرفه خدماتی گاز برای فعالان گردشگری و احتساب بهای برق مصرفی تأسیسات و مؤسسات گردشگری بر طبق ماده (۷) قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق مصوب آذر سال ۱۴۰۱
▪ تمدید معافیت های ماده (۱۳۲) قانون مالیات های مستقیم با آخرین اصلاحات سال ۹۴ برای فعالان حوزه گردشگری ذیل تبصره «۶» یک ساله (موضوع عوارض و مالیات)،
▪ تمدید هزینه کرد در تولید محتوای گردشگری به زبان های خارجی به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی موضوع یک جز «۱» بند «ل» تبصره «۹» قانون بودجه سال ۱۴۰۱،
▪ اختصاص اعتباری مشخص بمنظور حمایت بیمه ای از راهنمایان گردشگری و هنرمندان صنایع دستی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی،
▪ تعیین و اختصاص سهم ۳۰ درصدی مشخص و قابل قبول از محل درآمدهای حاصل از عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور برای توسعه زیرساخت های گردشگری به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی،
▪ تعیین اولویت فرهنگی برای جهت دهی به پشتیبانی از بازی های داخلی موضوع بند «ق» تبصره ۶،
▪ دریافت معافیت هزینه های برق، گاز و آب برای بناهای ثبت ملی و جهانی که به سبب کاربری مورد تأیید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مورد حفاظت قرار می گیرند موضوع بند ض تبصره ۶،
▪ صیانت از میراث طبیعی در محدوده معادن موضوع بند ه تبصره ۷
▪ پیشنهاد تبدیل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی به صندوق توسعه گردشگری با ماهیت نهاد عمومی غیردولتی یا طرح عنوان کامل صندوق بصورت صندوق پشتیبانی از میراث فرهنگی، توسعه گردشگری و صنایع دستی

▪ برخورداری هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی از تسهیلات تکلیفی تبصره «۱۶»
▪ هزینه کرد جرایم نقدی جایگزین حبس در رابطه با اجرای ضوابط حفاظتی عرصه و حریم آثار ملی الحاق بند گ به تبصره ۱
▪ بازگرداندن ارزش به وجود آمده از مجاورت آثار ثبت شده ملی به آزادسازی املاک عرصه و حریم این آثار الحاق بند و به تبصره ۶
▪ اختصاص سهم مشخص ۵ درصدی از بودجه شورای برنامه ریزی و توسعه استان برای حوزه گردشگری.


منبع:

1401/11/29
13:05:14
0.0 / 5
400
تگهای خبر: آموزش , ایرانگردی , بیمه , جهانگردی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912