فراجا گردشگری
بررسی نحوه حضور ایران در اكسپوی دوبی (بخش دوم)؛

جبران کسری بودجه در اکسپو دبی

جبران کسری بودجه در اکسپو دبی فعالان گردشگری به حضور بی رمق ایران در اکسپو دبی نقد دارند در مقابل شرکت مادرتخصصی ایرانگردی اعلام نموده طبق هزینه ای که در اختیار داشته و با وجود چالش با سازمانهای دیگر حضور موفقی داشته است.



خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ ۶ سال از برگزاری اکسپو در میلان می گذرد در حقیقت هر ۵ سال اکسپو در یک کشوری برگزار می گردد اما امسال به سبب شیوع ویروس کرونا یک سال به تعویق افتاد و امارات ۶ سال فرصت میزبانی داشت بنا بر این بستری را آماده کرد تا ۱۹۲ کشور در آن آخرین دستاوردهای خودرا به نمایش بگذارند. امسال برای نخستین بار ایران بصورت مستقل دارای پاویونی برای صنعت گردشگری شده است اما چقدر این پاویون توانسته در مدت یک ماهی که از افتتاحیه اکسپو در دبی می گذرد، موفق عمل کند؟ در نشست اول بررسی حضور ایران در اکسپو که در فضای مجازی برگزار شد، فعالان گردشگری معتقد بودند که این حضور بی رمق بوده است. برخی دیگر باور داشتند ایران محتوا برای عرضه داشت اما روایت کننده نداشتیم یا برعکس. برخی می گفتند که محتوایی را در پاویون ایران ندیدند و دیگرانی هم بودند که می گفتند شعار اکسپوی امسال را درک نکرده بودیم.
در این جلسه از علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور دعوت شد تا بعنوان متولی دولتی پاسخگو باشد اما حاضر به حضور در این جلسه مجازی نشد. شرکت مجری برگزاری پاویون ایران نیز صلاح را بر عدم حضور دانست و زمانی مسئول پاویون ایران در وزارت صمت نیز در این جلسه حضور پیدا نکرد تا ضعف های پاویون ایران را توضیح دهد.
با این وجود، نشست با حضور کارشناسان و فعالان صنعت گردشگری انجام شد که بیشتر آنها از پاویون ایران دیدن کرده بودند و به بررسی آن پرداختند. در بخش دوم این جلسه، گفتگوی افراد پیرامون این مساله منتشر گردید.
درآمدزایی از اکسپو لطمه زاست
در این جلسه ابراهیم لاریجانی از کارشناسان گردشگری و مدیر سابق بازاریابی معاونت گردشگری اظهار داشت: پاویون ایران در امارات نسبت به پاویون ۵ سال قبل میلان بهتر است. نگاه ما به اکسپو درآمدزایی است و این لطمه زاست. دنبال این هستیم که تعدادی از غرفه ها را به جایی بدهیم که بتواند پولش را به ما بدهد و هزینه ها را پوشش دهد. ما محتوا داریم آن چیزی که مجری گردشگری ارائه کرده نشان میدهد که محتوا هست اما آدمی که آنرا عرضه نماید نداریم. موضوع را راهنما جذاب می کند اما کسی آنجا نیست چنین توضیحی بدهد. من سر این مساله بحث دارم که چرا باید اجرای پاویون گردشگری به شرکتی سپرده شود که هیچ پیشینه ای در زمینه گردشگری ندارد.
پاویون ایران در امارات نسبت به پاویون ۵ سال قبل میلان بهتر است. نگاه ما به اکسپو درآمدزایی است و این لطمه زاست
وی در ادامه اظهار داشت: دانش و فکر و رویداد و سناریو برای پیش از رویداد است باید این اتفاق چند سال قبل می افتد و تولید محتوا می کردیم. وقتی پاویون اجرا می شود ما مدیر اجرائی صحنه گردان و شخصیت کاریزماتیک می خواهیم تا بتواند این محتوا را خوب ارائه نماید. این فرد چه کسی است؟ مدیر شرکت مجری یا فرد دیگری؟ معتقد نیستم که برای اکسپو تور از دبی به ایران بیاوریم. چنین اتفاقی هیچ گاه نمی افتد و برای هیچ کشوری هم نمی افتد. ۹۰ درصد افرادی که از اکسپو دیدن می کنند با هدف می روند و برای دیدن اکسپو و جلسات رو در رو وارد آن می شوند. چطور می شود چنین فردی که هدف اولش دیدن اکسپو هست را آژانس دار ایرانی به کشورمان بیاورد. اصلاً دستاورد این نیست.
لاریجانی اظهار داشت: اکسپو چیزی نیست که امروز از آن بهره برداری نماییم بلکه باید از آن در آینده بهره برداری نمود. هر هفته باید آژانس داران یک جلسه داشته باشند. ما در اکسپو هفته گردشگری و سفر داریم و سالن های مختلفی برای آن تعریف شده است. ولی ما با این جلسات بی ارتباط هستیم ما باید برای صنایع چوب و ادبیات و هر حوزه ای هر هفته هیأت تجاری ایران با هیأت تجاری کشور دیگری صحبت کند و با کشورهای بازار هدف صحبت کند. من اکسپو را مرکز گفت و شنود شش ماهه می دانستم که الان همه با هم یکجا جمع هستند و دیگر لازم نیست با صرف هزینه های گزاف به هر کدام از آنها سفر کنید. باید از این فرصت نهایت بهره را ببریم نشریات و هتل های ما کجای اکسپو هستند؟
در ادامه این جلسه، علی اکبر عبدالملکی رییس کمیسیون گردشگری اتاق تجاری ایران اظهار داشت: سه ماه پیش کمیته اکسپو در اتاق تجاری تشکیل شد برخی می گفتند که چرا اتاق باید برگزار کننده جلسات هیأت ها باشد. ما برگزار کننده جلسات هیأت های تجاری هستیم نه هیأت های عمومی. پس هر کسی می تواند برود و با اتاق هم هماهنگ نباشد.
وی یک سال تعویق برگزاری اکسپو را به فال نیک گرفت تا دست اندرکاران بتوانند بهتر برنامه ریزی کنند. عبدالمالکی اظهار داشت: این رویداد از نادرترین رویدادهای خاورمیانه است از همه کسانی که نرفته اند دعوت می کنم که در آن حضور داشته باشند این تجربه بهادار ای است چون می توان یک جا با آداب و رسوم و اتفاقات کشورها آشنا شویم.
این رویداد از نادرترین رویدادهای خاورمیانه است از همه کسانی که نرفته اند دعوت می کنم که در آن حضور داشته باشند این تجربه بهادار ای است چون می توان یک جا با آداب و رسوم و اتفاقات کشورها آشنا شویم
عبدالملکی اظهار داشت: ما در جلسات سازمان توسعه تجارت، شرکت برگزار کننده پاویون را ندیدم و نمی دانم که چطور به این شرکت واگذار شد. همیشه بخش دولتی کارها را انجام می دهند و سرآخر هم به خودشان واگذار می کنند آیا شرکت مادرتخصصی گردشگری و جهانگردی یک شرکت خصولتی نیست؟ چرا باید پا در کفش بخش خصوصی کنند؟ اینها باید به بخش خصوصی واگذار می شد. علاقمند هستیم که در اکسپو حضور داشته باشیم بتازگی مصوبه ای گرفتم که از کمیسیون گردشگری اتاق و کمیته های زیر مجموعه در اکسپو حضور داشته باشیم و از تجربیات به روز کشورها استفاده نمائیم.
خشایار نیکزادفر مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی در ادامه این جلسه اظهار داشت: در سال ۹۸ پیش از برگزاری نمایشگاه ITB برلین فراخوانی دادیم و مجری برای نمایشگاه های خارجی همچون اکسپو برگزیده شد که یک شرکت خصوصی بود. این شرکت غرفه مناسبی را برای برلین آماده کرد ولی نمایشگاه کنسل شد. مبلغی که برای نمایشگاه واریز کرده بود به خاطر تحریم ها بلوکه شده بود و در نهایت ۵۰ درصد از پول آژانس ها پرداخت گردید. بقیه را هم آژانس ها نپذیرفتند که بصورت چک پرداخت گردد به هر حال مشکل درحال حل و فصل است. برای اکسپو نیز کوشیدیم که فراخوان بدهیم اما هیچ شرکتی جلو نیامد. یک سال نیز برگزاری اکسپو به تعویق افتاد.
گردشگری همیشه در سایه وزارت ارشاد در اکسپو حضور پیدا می کرد و مدعیان زیادی داشت که ایفای نقش می کردند اما امسال با تلاش زیاد وزارت میراث فرهنگی، جایگاهی برای گردشگری ایجاد کردیم تا بصورت مستقل حضور داشته باشیم
وی اضافه کرد: گردشگری همیشه در سایه وزارت ارشاد در اکسپو حضور پیدا می کرد و مدعیان زیادی داشت که ایفای نقش می کردند اما امسال با تلاش زیاد وزارت میراث فرهنگی، جایگاهی برای گردشگری ایجاد کردیم تا بصورت مستقل حضور داشته باشیم در این راستا با چالش هایی نیز رو به رو بودیم. حتی می خواستیم رستوران اکسپو را بگیریم تا آنرا با هدف گردشگری خوراک اداره نماییم یا در بخش تجاری، صنایع دستی را معرفی نماییم اما به دیگران واگذار کردند در حقیقت هر فرصتی که درآمدزا بود را به دیگران دادند.
کسری ۸۶ درصدی اعتبارات اکسپو
نیکزادفر بیان کرد: شرکت سهامی بعنوان متولی پاویون ایران در اکسپو از مرحله تحویل زمین، ساخت غرفه و تحویل به اشخاص را مدیریت کرد. اعتباری که پیش بینی شد ۹ میلیون دلار بوده و ۱۶ درصد آنرا تخصیص داده اند. من هم این عدد را در جلسات شنیدم. آنها مجبور شدند کسری ۸۶ درصدی را از خود نمایشگاه تامین کنند بنا بر این غالب بخش های اکسپو را به ویژه رستوران به رغم این که مکاتباتی در دو سال انجام اخیر انجام دادیم به فرد دیگری سپردند در بخش تجاری نیز می خواستیم صنایع دستی را عرضه نماییم که آنرا هم واگذار کردند. با این وجود معاون گردشگری به اکسپو رفت و در آن مدت توانست مذاکراتی انجام دهد که منجر به عقد قرارداد خواهد شد. سالنی را نیز برای مذاکرات اختصاص داده ایم.
نیکزادفر بیان کرد: وزارت میراث فرهنگی درحال کار است تا در ایام آینده محتوای بهتری را در اکسپو به نمایش بگذارند. استیجی نیز از ساعت ۱۰ تا ۱۲ وجود خواهد داشت تا امکان اجرای برنامه را داشته باشیم. نصف آن به میراث فرهنگی اختصاص پیدا کرده است معرفی صنایع دستی و آئین ها را نیز برای آن مد نظر داریم.
وی در پاسخ به این پرسش که هم اکنون فرصت چند استان همچون اصفهان برای معرفی گذشته است اظهار داشت: به طور معمول استانها برای رفتن به سفر خارجی باید مجوز بگیرند و احتمال دارد این برنامه ها تغییر کند به ویژه اصفهان که شهر غنی در زمینه گردشگریست باید بتواند در فرصتی دیگر، محتواهای خودرا عرضه نماید حتما در دور دیگری از آنها استفاده می نماییم. قرار شده ۱۵ گروه آئینی انتخاب گردد که در روزهای باقی مانده حضور پیدا کنند.
محمود بنکدارنیا عضو جامعه تورگردانان ایران در این جلسه خطاب به نیکزادفر اظهار داشت: سابقه شرکت مجری پاویون در زمینه گردشگری چه بوده که نمایشگاه ها همچون اکسپو به این شرکت سپرده شد؟ آن هم درصورتی که هنوز خسارت ها بابت کنسل شدن نمایشگاه گردشگری برلین به آژانس ها پرداخت نشده است؟
در پاسخ به این پرسش نیکزادفر اظهار داشت: نمایشگاه های خارجی جنبه تجاری دارد ما باید فرهنگ کشورمان را نمایش بدهیم در نمایشگاه های خارجی این مساله یک خلأ بود و نمی توانستیم معرف فرهنگ مان باشیم. این شرکت بعنوان سفیران صلح در کشورهای دیگر کارهای فرهنگی می کرد و همان زمان نیز برای نمایشگاه برلین گروه های موسیقی و آئینی و شب ایرانی را در دستور کار داشت. اما نمایشگاه به سبب شیوع ویروس کنسل شد. این شرکت امتیازات لازم را در فراخوانی که دادیم کسب نمود. ضمن این که وقتی فراخوان را به همه جا همچون روزنامه های کثیرالانتشار دادیم هیچ شرکتی جلو نیامد جز همین شرکت.
وی اضافه کرد: غرفه گردشگری تنها غرفه ای در پاویون دو هزار متری اکسپوست که توانسته آبروی کشورمان باشد. مجری نمایشگاه مگر چه توانایی باید داشته باشد جز این که بتواند جاذبه ها و فرهنگ یک کشور را به نمایش بگذارد. این شرکت در زمینه معرفی ایران مشکلی ندارد. ما با همه انجمن ها مکاتبه کرده بودیم که در این فراخوان شرکت نمایند اما پاسخی نگرفتیم. این شرکت فروردین ۹۹ اعلام نمود که حاضر است خسارت آژانس ها را پرداخت کند اما رییس جامعه تورگردانان نپذیرفت. دو بار دیگر هم اعلام نمود حاضر است بخشی را بصورت چک و بخشی را نقدی پرداخت کند اما باز هم رییس جامعه تورگردانان نپذیرفت و اعلام نمود که تنها نقد می گیرند. از ۹۰ هزار یورو تا کنون ۵۰ هزار دلار خسارت توسط این شرکت پرداخت شده است.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی اظهار داشت: منظور از حضور قوی در اکسپو چیست؟ الان هم از هر پیشنهادی استقبال می نماییم و اگر قابلیت اجرا داشته باشد حتما اجرا می شود. روز به روز محتوا نیز غنی تر می شود و هیچ محدودیتی برای اکسپو نخواهیم داشت. بطور قطع با این بودجه ای که در اختیار است نمی توان کار زیادی کرد. به هر حال حضور پررنگ در چنین رویدادهایی بودجه زیاد هم می خواهد.
در ادامه نشست، نفیسه مشعوف از فعالان گردشگری و برگزار کنندگان نمایشگاه های گردشگری در ایران اظهار داشت: مگر می شود به جایی فراخوان زده شود اما کسی آنرا ندیده باشد یا انجمن ها آن ر ندیده باشند آن هم شرکتها و انجمن هایی که برای گرفتن این فرصت تلاش می کنند.
پاویون ایران جز ۸ پاویون برتر اکسپو نیست
حرمت الله رفیعی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی هم اظهار داشت: به کدام تشکل نامه زده اند که ما ندیدیم؟ شما که توان حضور در اکسپو را نداشتید چرا شرکت کردید؟ بخش خصوصی باید مطالبه کند این هزینه ها چرا پایمال شده است؟ الان کار از کار گذشته می دانیم ولی باید بخش خصوصی وارد شود.
مهران ابراهیمیان مدیر روابط عمومی اتاق تجاری ایران و امارات نیز در این جلسه درباره این که گفته شده پاویون ایران یکی از پاویون برتر در بین کشورهاست اظهار داشت: در حقیقت یک نشریه معماری معتبر سفارش کرده که پاویون ایران را نیز ببینید اما در زمانی این گزارش را نوشته اند که هنوز پاویون ایران ساخته نشده بود! بدین سبب این جمله که گفته شد پاویون ایران جز هشت پاویون برتر است، اشتباه بود.
وی با اعلان اینکه پاویون ایران آئینه تمام نمای مدیران ماست اظهار داشت: غرفه ایران داد می زند که نگاه ما به آینده چیست. آنجا آئینه نمایش فعالیت ماست. دوستان در این جلسه درست گفتند که هر اتاقی در غرفه ایران بصورت جزیره ای فعالیت دارد. موضوع دیگر این که پس از دو سال با وجود ارتباط با فعالان امارات، سهمی که برای اتاق ایران و امارات در نظر گرفته شد این بود که از چند هیأت تجاری دعوت شود و و در حد بازاریابی چند شرکت فعالیت نماییم.
وی اضافه کرد: برنامه های مناطق آزاد بیشتر مبتنی بر مدیریت هزینه است و روی نشست های رو در رو تاکید دارند به شرطی که برنامه ها از قبل آماده می شد و چشم اندازی را برای پس از تحریم ترسیم می کردیم. نکته دیگرم این است که بیشتر افرادی که به اکسپو می خواهند که جهان کوچک را ببینند اما یک فرصت اقتصادیست چون نگاه به آینده کشورها می تواند یک پایه اش اقتصاد باشد. تا حدود چهار ماه پیش اصلاً اجازه نداشتیم پایمان را به دبی بزاریم اما الان اتفاق دیگری افتاده است و اگر مقرر است تحولی باشد باید نگاه سیاسی مان تغییر دهیم.
ابراهیمیان اظهار داشت: در دبی با جمعیت مهاجری که دارد، درآمد ناخالص داخلی شأن ۴۷۰ میلیارد دلار است که نه به اندازه ایران نیروی انسانی متخصص و نه جاذبه ها و منابع ما را دارد. بلکه درحال جذب گردشگران و نیروی متخصص ماست.
بخش سوم این جلسه به زودی در خبرگزاری مهر منتشر می شود.

1400/08/07
14:44:48
0.0 / 5
870
تگهای خبر: ایرانگردی , بازار , جاذبه , جهانگردی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912