فراجا گردشگری
در یك نشست مطرح شد؛

سفرا در حوزه گردشگری فعالیتی ندارند

سفرا در حوزه گردشگری فعالیتی ندارند به گزارش فراجا فعالان گردشگری معتقدند: باید دیپلماسی در وزارت امورخارجه صورت گیرد ولی تا حالا هیچ سفیری در حوزه دیپلماسی گردشگری فعالیتی نداشته است درحالی که باید این بستر در سفارتخانه های ایران ایجاد شود.



به گزارش فراجا به نقل از مهر، برنامه آئین دیپلماسی گردشگری، با موضوع بررسی ظرفیت های گردشگری روی آنتن رادیو فرهنگ رفت. در این برنامه عباس بیدگلی؛ مدیر اجرائی جامعه هتلداران، طاهریان؛ رییس انجمن شرکتهای هواپیمایی ایران، محمدرضا پاکروان دیپلمات سابق در جمهوری آذربایجان و نخجوان، محسن حاجی سعید رییس کانون انجمن های سراسری راهنمایان گردشگری کشور، شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، رجبعلی خسروآبادی از شرکت ایرانگردی و جهانگردی، حرمت اله رفیعی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و محمد عبدالعلی پور کارشناس گردشگری و سرمایه حضور داشتند و موضوع هایی همچون حذف روادید، فعال سازی رایزنان گردشگری و همین طور تسهیل حضور گردشگران در کشور و رونق فرهنگی و اقتصادی عنوان شد.
در این برنامه شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری درباره اهمیت و جایگاه دیپلماسی گردشگری و فرهنگی و این که آیا برنامه بلندمدتی در این رابطه تدوین شده است؟ اظهار داشت: با عنایت به همزمانی هفته گردشگری با ایام اربعین حسینی از این تقارن بعنوان فرصتی ویژه برای معرفی بیشتر ظرفیت های گردشگری و معنوی کشور باید استفاده نمود.
وی ضمن اشاره به تأسیس اداره مستقل دیپلماسی گردشگری در بازبینی ساختار وزارت خارجه اظهار داشت: این خوب است و باید با همکاری بخش های ذیربط و استمداد از بخش خصوصی بتوانیم از این ابزار استفاده نماییم همین طور اولویت اصلی ما در هماهنگی دستگاه ها استفاده از ظرفیت دستگاههای مختلف است.
شالبافان خاطرنشان کرد: یکی از این دستگاه ها وزارت امورخارجه است که اداره مستقلی زیرمجموعه بخش اقتصادی وزارت امورخارجه تأسیس شده؛ تا بتوانیم از این ابزار استفاده نماییم و یکی دیگر از این ابزارها رایزنهای فرهنگی هستند که بر طبق مصوبات وظایفی دارند.
شالبافیان همین طور در پاسخ به سوال دیگری درباره این که سیاست حذف روادید به کجا رسید؟ پاسخ داد: لغو روادید یکی از راه های تسهیل ورود گردشگران و کمک به دیپلماسی گردشگری می باشد، و این، مبتنی بر تعاملات با کشورهای همسایه و شرکای راهبردی و کشورهای بازار هدف ایران است.
وی ضمن اشاره به اینکه یکی دیگر از اقداماتی که الان نبض گردشگری کشور را حفظ نموده تلاش در ارتباط با ممنوعیت صدور روادید گردشگری بوده است تا ورود اتباع خارجی به اشکال مختلف امکان پذیر شود، اظهار داشت: علاوه بر بهره مندی از سایر قالب های روادید همانند ویزای تجاری، حفظ جریان صدور روادید گردشگری سلامت یا T visa سبب گشته است تا ضمن تمهید سهمیه ای برای دفاتر خدمات گردشگری فرصت حفظ مشتریان پیشین که دارای پرونده های پزشکی بوده اند و با هدف درمان قصد سفر به کشور را داشته اند، مهیا شود.
وی تصریح کرد: یکی از اصلی ترین پیگیری های ضرغامی این است که با فروکش کردن بیماری کرونا، بحث ازسرگیری صدور روادیدها سرعت بگیرد و به زودی با جلب نظر دستگاههای مربوطه این امر محقق می شود ولی لازمه آن، اجازه ستاد کروناست و تدریجاً صدور روادید از سر گرفته خواهد شد.
محمد عبدالعلی پور مدیر اسبق موزه ها و کاخ موزه های میراث فرهنگی کشور و کارشناس و پژوهشگر سرمایه گذاری گردشگری و آثار تاریخی، کارشناس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صنایع دستی، در برنامه «آئین دیپلماسی فرهنگی - گردشگری» پرداختن به رویکرد دیپلماسی فرهنگی را امری بسیار با اهمیت دانست و اضافه کرد: ورود و توجه بخش خصوصی به این به این بخش می تواند رونقی توجه را از حالت شعار به واقعیت بدل سازد.
توسعه نامتوازن در سرعین
وی ضمن اشاره به نمونه هایی از بی توجهی به گردشگری و برنامه ریزی های نامناسب در این عرصه اضافه کرد: توجه به گردشگری نباید در حد شعار و حرف باشد وباید به ظرفیت و پتانسیل های بخش خصوصی توجه کرد و اگر برنامه ریزی درستی نباشد به بیراهه می رویم بطورمثال سرعین اردبیل نمونه توسعه نامتوازن است و امکانات اقامتی در نقاط دیگر اردبیل وجود ندارد و با عنایت به مباحث مطرح شده در نشست امروز؛ نتیجه می گیریم که باید نگاه ملی و ویژه ای به گردشگری داشته باشیم.
این پژوهشگر سرمایه گذاری گردشگری و آثار تاریخی اضافه کرد: توجه به گردشگری و توسعه این صنعت و توجه به زیرساخت های استانی کار برای یک وزارت خانه میراث فرهنگی و گردشگری نیست و این از وظایف اصلی وزارت خارجه نیز می تواند باشد و البته باید امکانات لازم را در اختیار بخش خصوصی بگذاریم و دست بخش خصوصی را باز گذاشته و با تسهیل مسیر فعالیت آنها استفاده از فرصت های بین المللی و نمایشگاه ها را داشته باشیم.
وی افزود: بحث صدور روادید در فرودگاه یا لغو روادید را باید برای رونق گردشگری در کشور پیگیری کرد، البته با عنایت به تحریم ها، در طول این سال ها، فعالین این عرصه با گرفتن قطعات و آوردن هواپیماها نگذاشتند این صنعت از بین برود.
وی در آخر و نتیجه بحث اولویت قرار دادن توسعه گردشگری در برنامه های کلان کشور، همراهی همه دستگاه ها و نهادهای ذیربط در زمینه گردشگری، استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و ایجاد زمینه فعالیت بخش خصوصی، گسترش بازارهای بین المللی و استفاده از امکانات و شرایط موجود دنیا، آموزش و ارتقای سطح افراد فعال در این عرصه، صدور ویزای الکترونیک، لغو روادید و تشکیل کنسرسیوم های مختلف را از راهکارهای ضروری در راه توسعه صنعت توریسم برشمرد و اظهار داشت: یادمان باشد با وجود تحریم ها همین نزدیم به ۱۶ خط هوایی یک کشور با تلاش و زحمت فراوان مانع رکود و حذف این صنعت در کشور شدند.
رایزن گردشگری نداریم
حرمت اله رفیعی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در این جلسه اظهار داشت: باید دیپلماسی در وزارت امورخارجه انجام پذیرد ولی تا حالا هیچ سفیری در حوزه دیپلماسی گردشگری فعالیتی نداشته است.
وی اضافه کرد: مناسب می باشد بستری در سفارتخانه های ایران در کشورهای خارجی ایجاد شود تا مساله گردشگری را تبیین کنند و باید باور داشته باشیم تا چرخ گردشگری کشور نچرخد، توسعه امکان پذیر نخواهد بود.
رفیعی با بیان این مورد که کشورهای همسایه در حوزه گردشگری زمینه مناسب نداشته ولی پیشرفت دارند اظهار داشت: کشور ما ظرفیت های گردشگری فراوانی دارد ولی از این فرصت ها و ظرفیت ها بهره نمی بریم و نسبت به همسایگان خود پیشرفتی نداریم.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی عنوان داشت: گردشگری خروجی و ورودی یک حلقه وصل به هم است که اگر اعلام می نماییم که ۸میلیون توریست داریم، ۴میلیون فقط برای اربعین و به عشق اباعبدالله هستند و یک میلیون بازرگانان و تجار و سه میلیون باقی هم سفیران فرهنگی کشور هستند که با بودجه و هزینه خودشان به سفر می روند و معرف فرهنگ کشور ما و شکننده پروژه ایران هراسی در سطح جهان هستند.
وی بیان نمود: همه دنیا از کرونا لطمه دید ولی در ایران دولتمردان هیچ کمکی نکردند. دولت باید کمک نماید خانواده ها بتوانند در گعده های شبانه به مسافرت بروند. در اماکن گردشگری خارجی مردم نگران کرونا نیستند چونکه متولی درمان باید وظیفه خودرا به درستی انجام دهد. خیلی از کشورها بابت درمان کرونا گردشگری پزشکی را رونق دادند.
رفیعی ضمن اشاره به اینکه طبق آمار سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در شش ماه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی بین ۶۵ تا ۸۵ درصد رکود در مقاصد گردشگری جهان ثبت شده است، اظهار داشت: خسارت های واردشده به صنعت توریسم کشور قسمتی از جریان بحران جهانی بوده است که تدابیر اتخاذشده با همکاری بخش های فرابخشی و ستاد ملی کرونا جهت کاهش این رکود و خسارت ها بوده است.
وی اضافه کرد: با واکسیناسیون ۷۰ درصدی باید دوایر مختلف در اختیار صنعت توریسم قرار بگیرند و با شروع سال میلادی رونق گردشگری اتفاق میفتد و همه ارگان ها و نهادها باید در این حوزه یاری برسانند.
جای چهره ها در اکسپو خالی است
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، همین طور در پاسخ به سوال دیگری درباره این که نمایشگاه خارجی چه تأثیری در رشد گردشگری دارد؟ به رویدادهای گردشگری مثل اکسپوها که ایران فعالانه حضور دارد اشاره نمود توضیح داد: اکسپو ۲۰۲۱ در دبی در آینده نزدیک داریم. در معرفی چهره ها جای ما خالیست و در این صورت نمی توانیم موفق باشیم بطور مثال چند نمایشگاه که در سالهای گذشته داشتیم که اشیاء تاریخی به کشورهای خارجی برای نمایش ارسال شده بود و استقبال خوبی برای دیدن این آثار وجود داشت. از فرودگاه اتریش که پایتخت فرهنگی اروپاست، تا موزه بیلبوردهای تبلیغی این نمایشگاه وجود داشت، ما نیز باید بتوانیم نمایشگاه های متقابل را برگزار نماییم. ازاین رو این نمایشگاه در ۸کشور اروپایی و کشورهای آفریقایی برگزار شد و حدود دوسال این نمایشگاه ها طول کشید.
رجبعلی خسروآبادی رییس هیأت مدیره شرکت ایرانگردی و جهانگردی اظهار داشت: در صنعت میهمان نوازی از دنیا نسبت به برخی از خدمات گردشگری عقب تریم. از لحاظ خدمات اقامتی و هتلی، گردشگری، و… پایین تر هستیم. از لحاظ جاذبه های گردشگری به نسبت خدمت رسانی با نقطه بهینه فاصله داریم. نمی گردد جهانگردی را تأیید نماییم ولی تمهیدات اندیشیده نشود. بطورمثال جاده نداشته باشیم اما دعوت به بازدید از جاذبه داشته باشیم.
خسرو آبادی تصریح کرد: در دنیا این مفاهیم در قالب آیین و مقررات و امکانات و زیرساخت آورده شده است و با نگاه به این اجزا متناسب سازی انجام شده است. ما نمی توانیم دعوت به گردشگری نماییم ولی هتل و مکان مورد نظر برای اقامت توریست به تعداد کافی نباشد.
رئیس هیأت مدیره شرکت ایرانگردی و جهانگردی ضمن اشاره به این که ما در حوزه جاذبه ها در میان ۱۰ کشور اول هستیم، اظهار داشت: بیان این مهم برای به بالفعل رسیدن این مهم می باشد. چیزی که می خواهیم عرضه نماییم را باید امکانات سنجی نماییم تا بتوانیم به هدف برسیم.
وی افزود: اگر مردم شمال می روند به کنار کدام ساحل باید رفت؟ نباید فقط بگوییم نروید! وقتی ۱۰۰ نفر گنجایش هتل وجود دارد، چرا مردم را ترغیب نماییم که ۵۰۰ نفر بروند و برگردند. توسعه متوازن در این حوزه باید ایجاد شود، درحالیکه در بحث سرویس دهی و گردشگری ما نیازمند امکانات مناسب برای گردشگران هستیم.
این مسئول در این عرصه اظهار داشت: سفر می تواند تعادل اقتصادی ایجاد نماید و کسی بودجه دارد بیشتر هزینه کند بطور مثال در سال ۷۶ نخستین بار در مراسم هفته گردشگری حضور داشتم و موجب افتخار است که پس از ۲۵ سال حتی رییس جمهور در این حوزه و توسعه متوازن گردشگری قدم برمی دارند.
خسرو آبادی همین طور در پاسخ به سوالی درباره دیپلماسی گردشگری به این صورت پاسخ داد: پس از انقلاب نگاه به گردشگری باید عوض می شد و برخی اصلاحات در زمینه رفتاری باید صورت می گرفت. بعد هم جنگ تحمیلی را داشتیم که ارتباط و امنیت شهروندان را کاهش داده بود. بعدها نیز آئین نامه ای مصوب هیأت وزیران شد و بحث رایزنی جدیداً مطرح گردیده است.
وی افزود: در سال های بعد توسعه گردشگری حتی در برنامه کاندیداهای ریاست جمهوری نیز موردتوجه قرار گرفت. توسعه گردشگری سهل و ممتنع است. سهل است چون همه کشورها در آن پیشرفت کردند چه در آسیا و چه در آفریقا و اروپا.
رئیس هیأت مدیره شرکت ایرانگردی و جهانگردی افزود: امروزه هر مقصدی را می توان ایجاد کرد و پنهان کاری و عدم دسترسی وجود ندارد ولی چرا ممتنع است؟ چون صنعت حساسی است. گردشگری اگر گران شود و یا امنیت تامین نشود، از بین می رود.
گردشگری رکن اصلی انتقال فرهنگ وتوسعه اقتصادی است
محمد رضا پاکروان دیپلمات سابق ایران در یونان و آذربایجان از دیگر میهمانان نشست، ضمن اشاره به اهمیت دیپلماسی گردشگری اظهار داشت: دیپلماسی می تواند در معرفی فرهنگ ما به سایر ملل مؤثر باشد چونکه رایزن گردشگری، فناوری علمی، مطبوعاتی و… همه باید در یک کانون متمرکز شود و باید با گذر از شرایط مالی که در همه جا مطرح هست، بتوانیم از ظرفیت افراد هوشمند در این حوزه استفاده نماییم.
وی با مثال ترکیه که ۲۰۰ رایزن نخبه در این حوزه دارد بیان داشت: دیپلماسی کاربرد فن و مهارت برای ارتباط با سایر ملل است که بصورت عالمانه و محققانه در قالب برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت صورت می پذیرد.
پاکروان خاطرنشان کرد: با عنایت به فعالیتهای که در دیپلماتی فرهنگی آتن، نخجوان و… مثال و نکاتی را لازم به ذکر می دانم بطور مثال در چندسال گذشته مدیریت اندیشکده را بعنوان توریست اروپایی به ایران هدایت کردند که ما ایشان را به خوزستان فرستادیم و تصور این محقق و پژوهشگر را که دید مثبتی نداشت ولی تحول پیدا کرد و با استفاده از همین دیپلماسی، مقاله ای درباره جنگ تحمیلی ایران به زبان ایتالیایی نوشت. پس دیدیم که وقتی ظرفیت های کشوری را ببینند می توانند در حوزه نمود و معرفی آن مؤثر باشند.
پاکروان تاکید کرد: بطور قطع رایزن گردشگری، رایزن فرهنگی، رایزن فناوری های علمی، مطبوعاتی و غیره باید در یک کانون متمرکز شوند تا بتوانیم با عنایت به شرایط اقتصادی موجود از ظرفیت های افراد هوشمند خردمند در کشور استفاده نماییم.
پاکروان همین طور یونان را بعنوان کشوری موفق در صنعت توریسم معرفی نمود و اظهار داشت: یونان زمینه های لازم برای ورود گردشگران را آماده کرده است و سالانه حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون توریست را پذیراست که موجب گردش اقتصادی و معرفی فرهنگ و قابلیت های این کشور به جهان می شود و ۱۹ درصد درآمد ناخالص ملی اش هم از همین مسیر بوده است.
وی افزود: تجربه حضور بیش از ۳ سال در آتن که تنها کشوری است که وزارت کشتیرانی دارد و در سال ۱۱ میلیون توریست دارد، به من نشان داده که می توان داشته های گردشگری را در ۲۳ دقیقه روی عرشه کشتی منتقل کرد تا ضمن آشنایی مردم با فرهنگ و میراث گردشگری شان، موجبات تبلیغ و گسترش این صنعت را پدید می آورند.
پاکروان تصریح کرد: در دولت سیزدهم قرار بر استفاده از ظرفیت ۱۳ منطقه آزاد است که می تواند در گردش پذیری مؤثر باشد. ما از توریسم باید ذائقه شناسی نماییم البته این امر به کمک سیاست های گردشگری مدون و دارای چهارچوب های اصولی میسر است. بطورمثال چین از این بابت فروش صنایع دستی خرد، سود و منفعت بسیاری را به دست آورد. کتاب چین از دریچه گردشگری که به فارسی نیز ترجمه شده است را معرفی می کنم که ما هم با الگوگیری از آن بتوانیم به طور ساختارمند گردشگری کشورمان را توسعه دهیم.
وی افزود: در نخجوان آذربایجان به هر علت و تحت هر عنوانی جشن برگزار می گردد و ما داشته های کمتری از آنها نداریم. سالانه ۶۰۰ بیمار توریست به غار نمکی نخجوان می روند و بااینکه داشته های ما خیلی بیشتر از اینهاست، مدیریت نمی گردد. همین طور باید آگاهی بخشی و آموزش موردنیاز را در این حوزه داشته باشیم.
گردشگری و حمل و نقل را دو قطب بهم پیوسته است
طاهریان رییس انجمن شرکتهای هواپیمایی ایران هم اضافه کرد: در روزهای اربعین حسینی، تا روز قبل از روز اربعین حسینی ۵۴ هزار نفر بوسیله حمل و نقل هوایی جابجا شدند. این می تواند امتحانی برای صنعت هوایی کشور باشد که ۱۶ شرکت هواپیمایی دست به دست هم دادند و این مهم را محقق کردند.
عباس بیدگلی؛ مدیر اجرائی جامعه هتلداران نیز ضمن اشاره به این مورد که نظام سیاسی از دست اندرکاران حوزه گردشگری در دوران کرونا حمایتی نکرد اظهار داشت: با عنایت به این عدم حمایت زمان زیادی لازم است تا به شرایط دوران پیش از کرونا برگردیم، خیلی از نهادها و دستگاههای ذیربط دست اندرکار هستند و می توانند در توسعه گردشگری مؤثر باشند.
وی به برنامه هفتم توسعه نیز گریزی زد و ابراز امیدواری کرد که در مبحث توسعه گردشگری نمود داشته باشد و اضافه کرد: در اسناد بالادستی و سند بودجه سال آینده کشور و همین طور در کتب درسی نیز به میراث فرهنگی و گردشگری توجه ویژه شود. باید کودکان را در این عرصه تربیت نماییم تا بتوانیم سال های پس از مواهبش بهره ببریم.
محسن حاج سعید؛ رییس کانون سراسری راهنمایان گردشگری کشور که از دیگر میهمانان نشست بود، نگاه تحلیلی به نمایشگاه اکسپو را مدنظر قرار داد و اظهار داشت: این نگاه نشان دهنده اینست که پاویون ایران به سمت خرید پیشرفت ندارد و این که اگر مراجعه نداریم و بازدیدها از غرفه ایران کم است، چه فکری باید داشته باشیم.
وی با شرح این که طراح دروازه های ورودی اکسپو در دوبی هدف این اکسپو را تأثیرگذاری بر کودکانی که مراجعه می کنند بیان کرده و امیدوارند که کودکان اصالت و گذشته را بشناسند و بفهمند که اینده مبتنی بر چیست.؛ اذعان کرد: باید یک فرصتی که در منطقه وجود دارد را برای معرفی خودمان استفاده کنیم؛ چون کشورهای همسایه مان از لحاظ سبقه میراث فرهنگی و گردشگری از ما غنی تر نیستند.


منبع:

1400/07/07
22:38:52
0.0 / 5
625
تگهای خبر: آموزش , اقامت , ایرانگردی , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912