فراجا گردشگری
علوی:

گردشگری شهری به کاهش بیکاری و فقر کمک می نماید

گردشگری شهری به کاهش بیکاری و فقر کمک می نماید به گزارش فراجا عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: افزایش تولید ناخالص داخلی، جذب سرمایه خارجی، کاهش بیکاری، کاهش فقر و کمک به توزیع درآمد همچون مزایای اقتصادی رونق گردشگری شهری به حساب می آید.


به گزارش فراجا به نقل از مهر، سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران در وبینار نقش موزه ها در آموزش صلح که با حضور دکتر فابیو کاربونه، استاد دانشگاه کاونتری انگلستان و سفیر ارشد مؤسسه بین المللی صلح از راه گردشگری (IIPT) در ایران، علی اصغر جعفری، مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، محمدرضا کارگر، مدیر کل موزه های وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، محمدرضا تقی پور، مدیر موزه صلح تهران، محمدرضا مجیدی، رئیس انجمن ایرانی همکاری با یونسکو، ابراهیم پور فرج، رئیس جامعه تور گردانان ایران و علی صدرنیا، رئیس هیأت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی برگزار شد، گردشگری را یکی از عوامل اصلی بازگشایی مرز کشورها به سمت یکدیگر عنوان نمود. وی با اشاره به اینکه خیلی از محققان، گردشگری را دارای پتانسیل اثرگذاری بر روابط بین الملل و ابزاری برای ترویج صلح در جهان می دانند اضافه کرد: این صنعت، ابزاری برای دیپلماسی عمومی و توسعه‌ی بین الملل و پاسخ قدرتمندی برای چالش های جهانی و تروریسم است که نه تنها از صلح بهره می برد، بلکه خود نیرویی حیاتی برای توسعه صلح در میان ملت هاست. به قول رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران، گردشگری یکی از مهم ترین پدیده های اقتصادی و اجتماعی دنیای مدرن است. وی در همین زمینه افزود: گردشگران تجربیات و دانش نو را از تعامل با دیگر فرهنگ ها، مناطق و کشورها کسب می کنند و اهمیت نگهداری از محیط را درک می کنند و مناسباتشان با یکدیگر را بهبود می بخشند؛ در این فرآیند روابط صلح جویانه در بین مردم توسعه پیدا می کند. علوی ضمن اشاره به این که گردشگری سبب افزایش ارتباطات اقتصادی بین دولت ها و افراد در سطح بین المللی می شود تصریح کرد: ارتباطات فرد به فرد، که به وسیله ی تجارت و خدمات ایجاد شده، منجر به افزایش ثروت و ایجاد طبقه ی متوسط آگاه می شود. بنابراین، گردشگری در هردو سطح خرد و کلان می تواند به مثابه کاتالیزوری برای توسعه روابط صلح آمیز عمل کند یا همینطور با عرضه ی نقش در سیاست های ملی و بین المللی بعنوان نیرویی مثبت برای کاهش تنش ها و سو تفاهمات مورد توجه قرار گیرد. وی افزود: گردشگری چه در سطح منطقه ای و شهری و چه بین المللی، ابزاری مؤثر برای انتقال ثروت و سرمایه از کشورهای توسعه یافته و غنی تر به کشورهای کمتر توسعه یافته است. اما گردشگری شهری شاخه ای جدید در مطالعات گردشگری می باشد که از اوایل دهه ۱۹۹۰ وارد ادبیات این علم شده است. در خیلی از کشورهای موفق در صنعت توریسم، شهر، پایه و اساس توسعه گردشگری می باشد. عضو شورای ششم شهر تهران خاطرنشان کرد: مراکز شهری به دلیل دارا بودن جاذبه های تاریخی و فرهنگی، غالباً مقاصد گردشگری مهمی محسوب می شوند. گردشگری شهری به معنای مسافرت به شهر، با انگیزه های مختلف بر پایه جاذبه های گوناگون، امکانات و تسهیلات شهری که در شخص جذابیت و انگیزه ایجاد می کند، است. وی جاذبه های شهری را بر شمرد و اظهار داشت: موزه ها، بناهای یادبود، سالن های تئاتر، استادیوم های ورزشی، پارک ها، شهر بازی، مراکز خرید، مناطق با معماری تاریخی و مکان هایی در ارتباط با حوادث مهم یا افراد مشهور، جاذب گردشگران بسیاری هستند. ‏گردشگری، پتانسیل قابل توجهی برای عرضه ی تصویری مثبت از ملت ها، ایجاد زمینه برای روابط مثبت در سطح فردی و دولتی دارد و از راه دخالت در فرآیند سیاست داخلی بر روابط بین الملل تاثیر می گذارد. علوی گردشگری را ابزاری برای نزدیکی فرهنگ ها و فرصتی برای آموزش افراد درباره فرهنگ ها و محیط های دیگر خواند و اضافه کرد: گردشگری به کاهش نگرش های متعصبانه؛ یعنی، رسیدن به تعامل و ارتباطات میان فرهنگی منجر می شود که نتیجه ی آن شکلی از گفتگوی بین فرهنگی است، که به صلح و تسهیل روند توسعه‌ی پایدار ختم می شود. او همینطور صلح را مفهومی ذهنی و واژه ای ناملموس دانست که نه تنها به صلح و آشتی در میان ملت ها، بلکه به برقراری صلح میان گروه ها یا جوامع، افراد و انسان ها و طبیعت اشاره می کند و اظهار داشت: صلح را به دو بخش تقسیم کرده اند: صلح منفی و صلح مثبت. صلح منفی شرایطی است که درگیری فیزیکی وجود ندارد، ولی امکان دارد دشمنی و خصومت بین گروه ها و احزاب وجود داشته باشد. اما صلح مثبت به شرایطی گفته می شود که دولت ها برای رسیدن به مزایای متقابل، همکاری می کنند. رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: گردشگری شهری ضرورتاً در صلح مشارکت نمی کند، ولی دارای پتانسیل زیادی برای انجام این امر از طریق های مختلف است. گردشگری شهری دری است به سمت جهان، ابزاری برای دیپلماسی عمومی و توسعه بین الملل و پاسخ قدرتمندی برای چالش های جهانی و تروریسم است. وی ادامه داد: این شاخه از گردشگری، پیام آور دوستی و تفاهم بین مردمان جوامع مختلف است و باعث پیوند آنان با یکدیگر می شود. به منظور تعیین چارچوب مفهومی اثرات گردشگری بر صلح جهانی، الگوی مفهومی آنرا بایستی در سه حوزه سیاسی، اجتماعی فرهنگی و اقتصادی بررسی کرد. به قول علوی از دیدگاه اجتماعی– فرهنگی به گردشگری و تاثیر آن بر صلح میتوان به مواردی مثل ایجاد فرهنگ صلح و آشتی، ایجاد حس همدلی بین ملت ها، کاهش تنش و تعارض بین ملت ها و ارتقای سطح آموزش اشاره نمود. وی در مورد اقتصاد گردشگری شهری هم خاطرنشان کرد: افزایش تولید ناخالص داخلی، جذب سرمایه خارجی، کاهش بیکاری، کاهش فقر و کمک به توزیع درآمد همچون مزایای اقتصادی رونق گردشگری شهری به حساب می آید.


منبع:

1400/07/05
15:15:56
0.0 / 5
613
تگهای خبر: آموزش , ایرانگردی , توریسم , جاذبه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
فراجا
faraja.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فراجا محفوظ است - سال 1396 تا 1403

فراجا

یافتن بهترین جا برای گردشگری
تماس جهت تبلیغات در سایت: 3722-470-912